Heb jij medewerkers die rijden in een auto van de zaak? Dan kunnen zowel het bedrijf als de medewerkers verantwoordelijk voor zijn. Het bedrijf kan gebruik maken van verschillende regelingen. Waaronder de bijtellingsregeling of het betalen van BTW over het privé gebruik van de auto van de zaak. Wij nemen beide regelingen onder de loep!
Verreweg de meest bekende en eenvoudige regeling met betrekking tot een auto van de zaak. Bij veel ondernemers en werknemers komt deze vraag jaarlijks voor, betalen we bijtelling of niet?
Bijtelling zijn de kosten die de werknemer moet betalen voor het privégebruik van een auto van de zaak.
Wanneer het personeel of de ondernemer de auto van de zaak privé gebruikt dan dienen zij bijtelling te betalen. Daarbij is de regeling – meer dan 500 privé kilometers in één jaar betekent bijtelling betalen voor de werknemer.
Wanneer de werknemer of ondernemer ervoor kiest om zijn of haar auto van de zaak zakelijk te rijden, dan moeten zij bij controle aantonen dat ze minder dan 500 privé kilometers rijden. Zonder (Automatische) Rittenregistratie is dit bijna niet te doen. Een juiste kilometerregistratie is dus juist in het voordeel van de medewerker of de ondernemer. De belastingdienst vordert dit namelijk bij de berijder van het voertuig. Let op, zodra het voertuig geen berijder heeft dan is de organisatie verantwoordelijk voor aantonen van de km registratie.
Dit is een complexer vraagstuk en kan in potentie veel geld kosten voor een groot wagenpark. Deze regeling ziet er op toe dat een werknemer die privé rijdt in een auto van de zaak geen BTW voordeel geniet. Binnen deze regeling is Woon-werk verkeer (van huis naar werkplek en andersom) privé.
Voorbeeld
Een medewerker met een privé auto betaald BTW over zijn benzine verbruik. Iemand met een leaseauto hoeft geen BTW te betalen over benzineverbruik voor privé kilometers. De organisatie kan dit namelijk in vooraftrek nemen. De belastingdienst loopt BTW mis op de brandstof voor een privé rit in een zakelijke auto.
Een bedrijf kan op drie manieren de BTW afdracht berekenen;
Dit ligt natuurlijk aan de organisatie zelf. Uiteindelijk is optie 2 (afkopen van Rittenregistratie) duurder – want de BTW wordt berekend over de nieuwwaarde van een voertuig en niet over het leasebedrag. Zeker met de elektrificatie van wagenparken kan dit een flinke kostenpost zijn!
Makkelijkste optie voor de organisatie wat betreft de belastingdienst. Verreweg het goedkoopste en je weet exact hoeveel privé er wordt gereden met de leaseauto’s. Voor berijders is dit ook de makkelijkste optie, zeker met een automatisch rittenregistratiesysteem zoals Cartracker. Het voertuigvolgsysteem houdt alles bij en zorgt voor een sluitende rittenregistratie.
Over privacy hoeven de medewerkers zich geen zorgen te maken. Cartracker handelt naar de AVG wetgeving in Nederland, en medewerkers hebben een privé knop in de app. Zodra deze is ingeschakeld ziet het bedrijf niet waar het voertuig rijdt. Het personeel overtuigen van een voertuigvolgsysteem is dus zeker aan te raden!