Nieuws

Regels Auto Van De Zaak

Published 06/09/2022
Regels Auto Van De Zaak

Regels Auto Van De Zaak

Heb jij medewerkers die rijden in een auto van de zaak? Dan kunnen zowel het bedrijf als de medewerkers verantwoordelijk voor zijn. Het bedrijf kan gebruik maken van verschillende regelingen. Waaronder de bijtellingsregeling of het betalen van BTW over het privé gebruik van de auto van de zaak. Wij nemen beide regelingen onder de loep!

  1. Bijtelling auto van de zaak – Wat is bijtelling?

Verreweg de meest bekende en eenvoudige regeling met betrekking tot een auto van de zaak. Bij veel ondernemers en werknemers komt deze vraag jaarlijks voor, betalen we bijtelling of niet?

Bijtelling zijn de kosten die de werknemer moet betalen voor het privégebruik van een auto van de zaak.

Privé gebruik auto van de zaak – dan betaal je bijtelling

Wanneer het personeel of de ondernemer de auto van de zaak privé gebruikt dan dienen zij bijtelling te betalen. Daarbij is de regeling – meer dan 500 privé kilometers in één jaar betekent bijtelling betalen voor de werknemer.

Wanneer de werknemer of ondernemer ervoor kiest om zijn of haar auto van de zaak zakelijk te rijden, dan moeten zij bij controle aantonen dat ze minder dan 500 privé kilometers rijden. Zonder (Automatische) Rittenregistratie is dit bijna niet te doen. Een juiste kilometerregistratie is dus juist in het voordeel van de medewerker of de ondernemer. De belastingdienst vordert dit namelijk bij de berijder van het voertuig. Let op, zodra het voertuig geen berijder heeft dan is de organisatie verantwoordelijk voor aantonen van de km registratie.

  1. BTW over privé gebruik van auto van de zaak – Rittenregistratie afkopen

Dit is een complexer vraagstuk en kan in potentie veel geld kosten voor een groot wagenpark. Deze regeling ziet er op toe dat een werknemer die privé rijdt in een auto van de zaak geen BTW voordeel geniet. Binnen deze regeling is Woon-werk verkeer (van huis naar werkplek en andersom) privé.

Voorbeeld

Een medewerker met een privé auto betaald BTW over zijn benzine verbruik. Iemand met een leaseauto hoeft geen BTW te betalen over benzineverbruik voor privé kilometers. De organisatie kan  dit namelijk in vooraftrek nemen. De belastingdienst loopt BTW mis op de brandstof voor een privé rit in een zakelijke auto.

Een bedrijf kan op drie manieren de BTW afdracht berekenen;

  • Door een sluitende rittenregistratie bij te houden. Hierdoor kun je letterlijk bepalen hoeveel privé is gereden. Dit percentage vermenigvuldig je door de werkelijke kosten van de auto en je kunt precies zien welk BTW bedrag je kunt afdragen.
  • Door de rittenregistratie af te kopen. Je neemt een forfait van 2,7% over de nieuwwaarde van de auto. De belastingdienst doet de aanname dat iedereen 27% privé, 40% woon werk en 33% zakelijk rijdt. Een flink bedrag per voertuig.
  • Door het aannemelijk te maken dat de voertuigen niet privé rijden – met poolauto’s zou je dit wellicht kenbaar kunnen maken

Rittenregistratie bijhouden of rittenregistratie afkopen?

Dit ligt natuurlijk aan de organisatie zelf. Uiteindelijk is optie 2 (afkopen van Rittenregistratie) duurder – want de BTW wordt berekend over de nieuwwaarde van een voertuig en niet over het leasebedrag. Zeker met de elektrificatie van wagenparken kan dit een flinke kostenpost zijn!

Kilometerregistratie bijhouden

Makkelijkste optie voor de organisatie wat betreft de belastingdienst. Verreweg het goedkoopste en je weet exact hoeveel privé er wordt gereden met de leaseauto’s. Voor berijders is dit ook de makkelijkste optie, zeker met een automatisch rittenregistratiesysteem zoals Cartracker. Het voertuigvolgsysteem houdt alles bij en zorgt voor een sluitende rittenregistratie.

Over privacy hoeven de medewerkers zich geen zorgen te maken. Cartracker handelt naar de AVG wetgeving in Nederland, en medewerkers hebben een privé knop in de app. Zodra deze is ingeschakeld ziet het bedrijf niet waar het voertuig rijdt. Het personeel overtuigen van een voertuigvolgsysteem is dus zeker aan te raden!

Overig nieuws

Heb je nog een 2G dongel? De impact van het uitfaseren 2G/3G-netwerk
Heb je nog een 2G dongel? De impact van het uitfaseren 2G/3G-netwerk
Eind volgend jaar wordt het verouderde 2G- en 3G-netwerk in Nederland definitief uitgefaseerd. Heb je al een 4G dongel?...
Lees het hele bericht>
Cartracker is het eerste Fleet Management platfom met een AI assistent
Cartracker is het eerste Fleet Management platfom met een AI assistent
Bij ULU-Cartracker geloven wij in de kracht van verbinding en eenvoud. Elke rit en elke beweging van een voertuig vertelt een verhaal - over veiligheid, ef...
Lees het hele bericht>
Regel het eenvoudig nu nog : CO2 wetgeving: Registratie verplichting vanaf 1 juli 2024
Regel het eenvoudig nu nog : CO2 wetgeving: Registratie verplichting vanaf 1 juli 2024
Een eenvoudige en gebruiksvriendelijke manier om CO2 uitstootgegevens nauwkeurig bij te houden en te rapporteren. Ook de medewerkers die van het OV gebruik...
Lees het hele bericht>
Stel een vraag
Close