Brandweer Hollands-Midden zorgt met 1400 collega's voor de brandveiligheid in het noord-westelijk deel van Zuid-Holland. Een groot gebied met vele gezichten: het duingebied aan de Noordzee bij Noordwijk, de historische steden Leiden, Gouda en Schoonhoven, het Zuid-Hollands plassengebied, het Groene Hart en de Krimpenerwaard. Het verzorgingsgebied is ongeveer 786 km2 groot, er wonen ruim 770.000 inwoners en is bebouwd met circa 390.000 gebouwen. We handelen op jaarbasis ongeveer 8000 meldingen af. Circa 3000 meldingen hiervan zijn OMS-meldingen (automatische brandmeldinstallaties). De helft van het aantal incidentmeldingen is afkomstig uit het stedelijk gebied rondom Leiden, inclusief de Duin- en Bollenstreek.
Brandweer Hollands-Midden gebruikt het fleetmanagement systeem van Cartracker in de voertuigen. In eerste instantie is de samenwerking tot stand gekomen vanuit het oogpunt op fiscale verantwoording. Brandweer Hollands-Midden was op zoek naar een sluitende kilometerregistratie, hierdoor zijn ze uitgekomen bij het Cartracker Track en Trace systeem. De Cartrackers zijn op locatie ingebouwd, nu voldoen ze volledig aan het Keurmerk Ritregistratiesystemen!
Pascal van Raemdonck (beleidsmedewerker bij Brandweer Hollands-Midden) heeft de taak op zich genomen om Cartracker Fleetmanagement in beheer te nemen. Sinds de zomer van 2019 is Pascal beheerder van het systeem van Cartracker. Op dat moment maakte ze nog geen gebruik van de bestuurdersidentificatie. De mogelijkheden en wetgeving omtrent privacy waren toen nog niet dusdanig op elkaar afgestemd, dat het mogelijk was om gebruik te maken van de bestuurdersidentificatie. Pascal heeft dit aangepakt en sinds er bij Cartracker de nodige wijzigingen zijn doorgevoerd, is het mogelijk om de bestuurdersidentificatie module te gebruiken. Volledig in lijn met de privacyregels.
Op 1 april 2020 zijn alle voertuigen voorzien van een track en trace systeem met bestuurdersidentificatie. Hiervoor werd het voornamelijk gebruikt voor het uitdraaien van ritregistratie rapportages en onderhoudsbeheer van de voertuigen.
Pascal: “Het doel van de bestuurdersidentificatiemodule is om aan te kunnen tonen, wie, waar en wanneer heeft gereden. Hier wordt niet continu naar gekeken, maar dit wordt door middel van Cartracker netjes geregistreerd op de achtergrond.”
Naast dit primaire doel, wilt Pascal precies weten hoe het wagenpark presteert. De voertuigen staan namelijk verspreid over de veiligheidsregio. Door het Cartracker Track en Trace Systeem heeft de organisatie heeft altijd een realistisch beeld van het wagenpark.
Pascal: “Verder kunnen we aan de hand van het systeem bekeuringen gemakkelijk traceren en doorbelasten. Als we een bekeuring binnen krijgen kunnen we aan de hand van Cartracker, precies zien wie er heeft gereden op dat moment. Dit bespaart ons een veel tijd en ook geld!”
Brandweer Hollands-Midden rapporteert steeds meer op basis van het rijgedrag. Naast het feit dat verbeterd rijgedrag bijdraagt aan minder Co2 uitstoot, zorgt beter rijgedrag ook voor kostenbesparing op het gebied van brandstof- (koppel jouw tankpas) en onderhoudskosten. Daarnaast is het mogelijk om notificaties te ontvangen van bijvoorbeeld snelheidsovertredingen, aangezien de voertuigen een visitekaartje van de organisatie zijn. Pascal: “De organisatie wilt graag meldingen en rapportages ontvangen voor snelheidsovertredingen van meer dan 20 km/u. Deze overtredingen worden dan gemeld bij de leidinggevende zodat zij de desbetreffende bestuurders hierop kunnen aangespreken.”
Inzicht in gebruik van zwaailampen en sirenes.
Brandweer Hollands-Midden maakt gebruik van de Cartracker blackbox. Het unieke van de Blackbox ten opzichte van andere telematica is de mogelijkheid om meerdere modules aan te sluiten op de I/O poorten. Dit biedt voor Brandweer Hollands-Midden een zeer goede uitkomst. De zwaailampen en sirenes zijn aangesloten op de I/O poorten van onze Blackbox. Op deze manier is het mogelijk om in de ritdetails te zien waar en wanneer de zwaailampen en/of sirenes zijn aangezet. De Brandweer kan dit vervolgens gebruiken om aan te tonen wanneer en waar de zwaailampen en/of sirenes zijn gebruikt en met welke reden. Op deze manier kan de Brandweer zich indekken tegen bepaalde situaties.
“Onze dienstvoertuigen zijn uitgerust met een Blackbox van Cartracker. Hierop zijn onze zwaailampen en sirenes aangesloten. Op deze manier kunnen we heel mooi terugzien waar en wanneer de zwaailampen en/of sirenes gebruikt zijn. We hebben de mogelijkheid om hier rapportages van te maken, of per rit de ritdetails in kaartweergave te bekijken. Daar staan dan door middel van icoontjes aangegeven wanneer de zwaailampen en/of sirenes gebruikt zijn. Voor ons erg handig indien we moeten aantonen waarom we hiervan gebruik hebben gemaakt.” Aldus Pascal van Raemdonck.