Cartracker is niet alleen een track & trace, rittenregistratie systeem, het geeft ook informatie over jouw voertuig. Onze gps tracker is namelijk zo uitgerust dat jij jouw rijgedrag kan meten. Rijgedrag en onderhoud staan lijnrecht tegenover elkaar, slecht rijgedrag staat namelijk voor hogere kosten en hogere slijtage. Maar.. Hoe meten wij jouw rijgedrag? Lees snel verder!
Onze OBD2 Tracker is aangesloten in jouw voertuig, hierdoor ontvangen wij veel informatie. Deze data kan gebruikt worden om bijvoorbeeld rittenregistratie bij te houden en live locaties te checken, maar wij kunnen ook het rijgedrag analyseren. Doordat wij elke seconde data doorkrijgen van ons track & trace systeem, zijn wij zeer accuraat als het gaat om rijgedrag. Wij letten op drie parameters: Snelheid, remmen en bochten.
Iedere rit krijgt een beoordeling van het rijgedrag met een gemiddelde score. Een agressieve remactie, snelheidsovertredingen en hoge bochtsnelheid worden meegenomen in de score. Elke bestuurder begint de rit met een 10, maar hoe vaker men hard remt of te hard door bochten gaat, hoe lager de score.
De snelheidsscore (100 - 0) is het percentage van de rit dat jij de toegestane snelheid op dat stukje weg wel of niet heeft overschreden. Een score van 100 betekent dat jij netjes aan alle snelheden hebt gehouden. Een score lager dan 100 betekent dat jij soms te hard gereden hebt. Wij maken gebruik van HEREmaps, één van de grootste kaartleveranciers in de wereld, die gespecialiseerd is op dit stukje data (en heeft bijv. alle dynamische snelheden in kaart in Nederland). De actuele snelheid krijgen wij door van de auto zelf via de OBD 2 poort. Dit berekenen wij dus niet op basis van GPS, maar de snelheid van jouw auto op dat moment. Wij houden ook rekening met de verschillende wegtypes. Als jij te hard rijdt binnen de bebouwde kom, wordt dit zwaarder beoordeelt dan wanneer jij te hard rijdt op de snelweg.
De remscore (100 - 0) is gebaseerd op het aantal harde remacties tijdens een rit. Deze remacties kunnen wij meten door onze accelerator / gyro-module in de ingebouwde blackbox of dongel. Als wij een bepaalde G-kracht doorkrijgen die duidt op een (te) harde remactie, wordt dit mee genomen in de data. De remscore wordt vervolgens berekend op basis van het aantal kilometers dat de berijder heeft afgelegd én de aantal remacties die tijdens deze afstand gemeten zijn. Wij wegen de score af over een afstand van 10 kilometer. Heb jij bijvoorbeeld tijdens één rit van 100 kilometer, twee remacties, dan heb je dus een 80 als score.
De score voor bochten (100 - 0) lijkt veel op die van remmen en is gebaseerd op het aantal sterke 'cornering events' die tijdens een rit zijn gemeten. Wij kunnen dit meten door dezelfde accelerator / gyro-module in onze unit. Als wij een bepaalde G-kracht doorkrijgen die duidt dat jij te hard door een bocht bent gegaan, wordt dit mee genomen in de data.
De score wordt vervolgens berekend op basis van het aantal kilometers dat de berijder heeft afgelegd én de aantal 'cornering events' die tijdens deze afstand gemeten zijn. Wij wegen de score af over een afstand van 10 kilometer.
Op de bovenstaande parameters krijg jij dus allerlei scores (per rit). Deze scores worden uiteindelijk meegenomen in de gemiddelde score van die rit / dag / week / maand en ga zo maar door. De gemiddelde score wordt berekend aan de hand van de volgende formule: Snelheid (50%), remmen (35%) en bochten (15%).
Met bovenstaande informatie in jouw achterhoofd, is het een koud kunstje om zoveel mogelijk te besparen met jouw rijstijl! Zoals je hierboven ziet, is snelheid verreweg de belangrijkste parameter. Je aan de toegestane snelheid houden is dus van groot belang. Als je niet te hard rijdt en goed oplet, hoef jij waarschijnlijk niet hard te remmen en stuur je bochten ook gewoon soepel in! Zoek je nog een andere leuke manier om jouw berijders te stimuleren om beter rijgedrag te vertonen, start een rijgedragcompetitie via ons portaal.