Nieuws

Rijgedrag - Bochtenwerk

Cartracker | Rijgedrag | Toepassingen
Published 14/05/2020
Rijgedrag - Bochtenwerk

Ben jij een echte corner rocker, of ga je er als een slak doorheen? Iedereen neemt een bocht anders. Om een bocht goed te kunnen nemen is het van belang dat je ver vooruit kunt kijken. Hoe verder je de bocht door kunt kijken, des te beter je kunt inschatten met welke snelheid je de bocht gecontroleerd kunt nemen. Een bocht gecontroleerd nemen is fijn voor jezelf & fijn voor je voertuig.

Waarom geeft Cartracker feedback over je rijgedrag?

Na elke gemaakte rit geeft Cartracker feedback over je rijgedrag. Deze feedback krijg je in de vorm van een score tussen 0 en 100. De score is gebaseerd op een combinatie van snelheid, stationair draaien, remmen, optrekken en bochtenwerk. Op deze manier wordt inzichtelijk hoe je presteert tijdens de ritten en zo weet jij waar je verbeterpunten liggen. Hoe hoger je score, des te meer bespaar jij op brandstofkosten en onderhoud! #win-win

Hoe berekent Cartracker jouw bochtenscore?

Een onderdeel van jouw rijgedragscore is bochtenwerk. Maar hoe bepaalt Cartracker die bochtenscore nu eigenlijk? Wanneer wij de ritdetails bekijken in het Fleetmanagement portaal, dan zie je de volledige rit met parameters en waarden geanalyseerd. Op deze manier meten wij de snelheid in km/u, het stationair toerental in RPM en verplaatsingen in m/s2. M/s2 is de meest nauwkeurige eenheid om op natuurkundige wijze de verplaatsing vanaf een bepaald punt aan te duiden. Wanneer jij een verandering in m/s2 ziet dan kan dit betekenen dat de bestuurder optrekt, remt of een bocht maakt.

Een extreme verandering in m/s2 duidt dus op overmatig optrekken, hard remmen, of het nemen van een scherpe bocht. Om onderscheid te kunnen maken tussen accelereren, remmen of het maken van een bocht, meten we niet alleen m/s2 maar ook de bewegingsrichting. De bochtenscore is gebaseerd op het aantal sterke bochtengebeurtenissen die tijdens de rit worden gedetecteerd. Deze gebeurtenissen detecteren wij met een gyroscoop in het rittenregistratie apparaat. Een gyroscoop meet het kantelen en de hoeksnelheid van het voertuig.

Je kunt dit vergelijken met een glas water. Als je het glas kantelt dan komt het water dichter tegen de rand van het glas. Ditzelfde principe doet zich voor als je een bocht maakt met een voertuig. In extreme variant gebeurt dit als je bijvoorbeeld met twee banden op de stoep geparkeerd staat, of als je over het verhoogde middengedeelte van een rotonde rijdt. Kortom, je hebt dus zelf invloed op deze parameter.

Ingewikkeld verhaal, wat kan ik hier als bestuurder mee?

Wat kan ik als bestuurder nu met deze feedback over mijn bochtengedrag door jouw kilometerregistratie systeem? Als bestuurder kun je ervoor zorgen dat je bochtenscore zo hoog mogelijk is. Dit bereik je door soepel rijgedrag. Maar hoe neem je nu eigenlijk netjes een bocht?

Rijgedrag vóór de bocht

Voor je een bocht neemt kijk je eerst goed de bocht in. Kijk ver vooruit naar het punt waar je naartoe gaat. Zorg dat je de bocht met gematigde snelheid ingaat. Zo voorkom je het remmen in de bocht. Een bijkomend voordeel is dat je bij lagere snelheid het stuur minder hoeft te draaien. Bovendien heb je in de bocht ook minder grip. Je nadert nu de bocht, dit is het moment om in te schatten hoe scherp de bocht is. Bepaal welke weg je wilt afleggen.

Rijgedrag in de bocht

Zorg ervoor dat je goed kijkt in de richting van de weg die je wilt afleggen. Kijk vervolgens naar het punt waarop je de bocht daadwerkelijk gaat inzetten, en net voordat je instuurt, kijk je weer naar waar je naartoe wilt gaan. Zo zorg je ervoor dat je je bewust bent van de situatie en dat je kunt reageren op eventuele veranderingen van medeweggebruikers. Je kunt beter wat langzamer de bocht door dan te snel. Hierdoor zorg je ervoor dat je de situatie veilig houdt en zo heb je extra tijd om te reageren op veranderingen in het verkeer. Bovendien slijten je banden en remmen minder hard omdat je minder wrijving hebt.

Rijgedrag na de bocht

Belangrijk is dat je pas gas geeft wanneer de voorwielen weer recht staan. De mate waarmee je versnelt moet in verhouding staan tot de hoek van de bocht. Bij een flauwe bocht kun je gemakkelijker harder optrekken dan bij een scherpe bocht. Let bij het verlaten van de bocht goed op medeweggebruikers. Vervolg je weg.

Tips van Cartracker Track & trace, doe er jouw voordeel mee!

Vragen over rijgedrag of een van onze andere oplossingen? Neem contact met ons op!

Overig nieuws

Nieuw: Inzicht in CO2-uitstoot op elke rit / periode
Nieuw: Inzicht in CO2-uitstoot op elke rit / periode
Cartracker introduceert een innovatieve en belangrijke functie op ons platform waarmee gebruikers inzicht krijgen in de CO2-uitstoot van hun voertuigen. Me...
Lees het hele bericht>
Jazeker! We hebben officieel onze ISO 27001 certificering behaald!
Jazeker! We hebben officieel onze ISO 27001 certificering behaald!
Op gebied van informatiebeveiliging waren wij al vanaf dag één bezig en werkten wij grotendeels volgens de ISO 27001 standaarden. Maar, om aan alle ISO nor...
Lees het hele bericht>
Kabinet worstelt met rekeningrijden
Kabinet worstelt met rekeningrijden
Het Nederlandse kabinet staat voor een uitdagend vraagstuk met betrekking tot de invoering van rekeningrijden. Naar aanleiding van een recent artikel op Au...
Lees het hele bericht>
Stel een vraag
Close