Nieuws

Wagenpark & Total Cost of Ownership

Rijgedrag | Corona | Wagenparkbeheer
published 24/11/2020
Wagenpark & Total Cost of Ownership

Beheers de cashflow op het wagenpark

Cashflow is een belangrijk onderdeel binnen iedere onderneming. Tijdens de coronacrisis zijn ongeveer 10 – 15% van de Nederlandse bedrijven bezig met een reorganisatie. Uiteraard valt het wagenpark hier niet buiten, dit is vaak één van de eerste plekken waarop men bezuinigd. In vorig artikel zijn we uitgebreid ingegaan op verduurzaming en het beïnvloeden van rijgedrag. Dit is een mooi begin om te besparen en jouw uitstoot te verminderen. Maar menig inkoper en wagenparkbeheerder berekent ook de Total Cost of Ownership (TCO). TCO is het totaalbedrag aan kosten voor het bezit van een product (of gebruik van een dienst) gedurende de gebruikscyclus. Door de jaren heen is dit begrip al belangrijker geworden. Zeker met de aanschaf van nieuwe voertuigen, goederen of assets.

Total Cost of Ownership is heel belangrijk!

Het wagenpark is vaak een grote kostenpost voor ieder bedrijf. Bij aanschaf van een nieuw voertuig, krijg je vaak een TCO-berekening mee. Of wellicht heb je dit zelf al gedaan. Je ziet de af fabriek cijfers en na de berekening neem jij de keuze voor het beste voertuig. Mooi! Jij hebt gekozen voor een combinatie van milieuvriendelijkheid, uiterlijk, efficientie, laadruimte, acceptatie (van het personeel) of onderhoudsvriendelijkheid.

Maar, uiteraard houdt het hierbij niet op. Uiteindelijk rijd jij zelf of het personeel in het voertuig. Waarbij je uiteindelijk ook rekening moet houden met bijvoorbeeld:

  1. Onderhoudskosten
  2. Verzekeringskosten
  3. Schadegevallen
  4. Brandstofkosten

In de praktijk haal je zelden de fabriekscijfers, aangezien het voertuig in perfecte omstandigheden wordt getest. Hierdoor valt de werkelijke TCO vaak hoger uit aan het einde van de voertuigslevensduur. Vaak betaal je dus meer dan het budget dat jij hebt vrijgemaakt. Hier heb jij geen invloed op. Of misschien toch wel?

Werk aan jouw kosten en imago

Zoals in dit artikel is omschreven is het wagenpark te verduurzamen door te letten op rijgedrag van het personeel. Echter gaat dit samen met het besparen op de totale kosten van het voertuig.

In afgelopen jaren zijn verschillende onderzoeken gedaan met betrekking tot het individuele rijgedrag in verband met de kosten van het wagenpark. Het Britse bedrijf AA, de Engelse variant van de ANWB, heeft in 2014 een onderzoek gedaan onder een wagenpark van 2.200 voertuigen, met het doel om concrete facetten te vinden waarop het bedrijf op kon besparen. In het onderzoek kwamen ze tot de volgende conclusie: individueel rijgedrag is direct te linken aan de kosten van het voertuig.

In dit betreffende onderzoek kwam verder naar voren dat bestuurders die vaak te snel acceleren, vaker in een ongeval terecht komen. In 95% van alle gevallen waren ongevallen het gevolg van menselijk falen. Het bedrijf heeft voor het onderzoek twee bestuurders persoonlijkheden omschreven. Voorzichtig en roekeloos, waarbij het verschil in bandenslijtage en schadeclaims groot was. De gemiddelde schadeclaim bij een voorzichtige bestuurder was 384 pond, terwijl een roekeloze bestuurder gemiddeld 1.074 pond claimt. Gemiddeld 2,8 keer hoger!

Zelfs bij ervaren chauffeurs komt dit voor, vooral door roekeloosheid en een hoog risicogehalte. De gemiddelde kosten voor het wisselen van banden bij een voorzichtige chauffeur lag 73% lager dan bij een roekeloze berijder. Rijgedrag is dus zeer belangrijk en heeft direct invloed op jouw TCO.

Kennis is macht & data is kennis

Met een telematica product als bijvoorbeeld Cartracker krijg jij direct inzicht in het individuele rijgedrag van jouw bestuurders per rit of per periode. Zo kun je net als het bedrijf hierboven meerdere typen aanduiden. Heb jij vaste bestuurders? Controleer dan het kenteken met de onderhoudsfacturen van het voertuig waar zij in rijden. Als je dit gaat vergelijken, zul je snel het verschil tussen bestuurders zien.

Met Cartracker kun je ook onderhoud inplannen en jouw tankpas koppelen. Elke tank- en onderhoudsbeurt sla je hier dan ook automatisch mee op. Bestuurders kunnen ook schades melden via de Cartracker Rittenregistratie App. Zodra bestuurders hiermee bekend zijn, heb je in verloop van tijd alle kosten van een desbetreffend voertuig op een rijtje. Zodra jij data hebt verzameld, kun jij beginnen met het analyseren van het wagenpark.

Bij een analyse met Cartracker stel je de rapportagetool zodanig in dat je de volgende gegevens in één overzicht hebt staan:

  1. Rijgedrag overall scores
  2. Acceleratie
  3. Bochtsnelheid
  4. Snelheid
  5. Remmen
  6. Stationair draaien
  7. Afstand
  8. Tankkosten

Met deze gegevens zie je op welk voertuig er direct bespaard kan worden. Scoort jouw personeel slecht op acceleratie? Dan zie jij de totale tankkosten omhoog schieten. Wanneer een bestuurder veel remt of hard door de bochten gaat, is de onderhoudsbeurt vaak duurder. Cartracker is de tool om in deze tijd te helpen met besparen!

Kosten voor het wagenpark vallen hoger uit

Door bovenstaande informatie is het logisch dat kosten van het voertuig in praktijk bijna altijd hoger uit vallen. Af fabriek verbruikscijfers worden in de praktijk zelden gehaald, waardoor de berekende kosten hoger uitvallen. Uiteraard kun je deze cijfers wel als bakermat gebruiken, bij de keuze voor een nieuw voertuig. Maar kijk ook naar het rijgedrag en monitor het vorige voertuig om de exacte kosten te bepalen! Zodra jij rittenregistratie / fleetmanagement gaat gebruiken en actief begint met analyseren, bespaar jij vanzelf op de kosten van het wagenpark.

Wil jij meer weten of een demo inplannen? Klik dan hier of bel met +31 85 208 00 00.

Overig nieuws

Heb je nog een 2G dongel? De impact van het uitfaseren 2G/3G-netwerk
Heb je nog een 2G dongel? De impact van het uitfaseren 2G/3G-netwerk
Eind volgend jaar wordt het verouderde 2G- en 3G-netwerk in Nederland definitief uitgefaseerd. Heb je al een 4G dongel?...
Lees het hele bericht>
Cartracker is het eerste Fleet Management platfom met een AI assistent
Cartracker is het eerste Fleet Management platfom met een AI assistent
Bij ULU-Cartracker geloven wij in de kracht van verbinding en eenvoud. Elke rit en elke beweging van een voertuig vertelt een verhaal - over veiligheid, ef...
Lees het hele bericht>
Regel het eenvoudig nu nog : CO2 wetgeving: Registratie verplichting vanaf 1 juli 2024
Regel het eenvoudig nu nog : CO2 wetgeving: Registratie verplichting vanaf 1 juli 2024
Een eenvoudige en gebruiksvriendelijke manier om CO2 uitstootgegevens nauwkeurig bij te houden en te rapporteren. Ook de medewerkers die van het OV gebruik...
Lees het hele bericht>
Stel een vraag
Close