Mobiliteitsvergoeding of een leaseauto, wat is voordeliger en waar willen jouw medewerkers mee akkoord gaan? Belangrijke kwestie voor ieder bedrijf met een wagenpark, wat is goedkoper en waar doe je jouw personeel een plezier mee?
Het mobiliteitsbudget is een budget dat je ter beschikking stelt per medewerker om het (woon)werkverkeer mee te vergoeden. Dit is een maandelijks bedrag dat de werknemer kan gebruiken voor woon-werkverkeer of vervoer naar klanten of relaties. Veel organisaties zien dit als alternatief voor een leaseauto.
Medewerkers kunnen dit budget inzetten op de manier wat het beste voor hen werkt. Dit is natuurlijk een groot voordeel van een mobiliteitsvergoeding. Alles wat een medewerker over houdt steekt hij/zij in zijn eigen zak. Mochten ze iets kiezen voor een hogere prijs, dan moet het personeel zelf bij betalen.
Het bedrijf zit niet vast aan lange leasecontracten voor voertuigen. Met een mobiliteitsbudget staan deze auto’s niet stil wanneer een medewerker weggaat. Door een vaste mobiliteitsvergoeding te geven zorg je voor een positief gedachte goed als het gaat om milieubewustheid. Personeel gaat namelijk nadenken over het eigen reisgedrag, zijn ze goedkoper uit met de trein of auto? Hierdoor heb je kans dat jouw medewerkers toch over het duurzaamheidsaspect gaan nadenken. Als werkgever kun je hier dus ook in stimuleren. CO2 footprint wordt dus vanzelf lager.
Op het moment bestaat er geen maximale hoogte. De werkgever kan de hoogte van de mobiliteits vergoeding bepalen. Meestal gebeurt dit aan de hand van de reiskosten die een personeelslid nu al heeft. Je kunt dit uitkeren als een vast bedrag per maand.
Verreweg de meeste personeelsleden zonder auto van de zaak krijgen een kilometervergoeding, kosten voor het zakelijk verbruik van OV en de zakelijke ritten vergoed. Wanneer je overige kosten netto wilt dekken, moet je de vrije ruimte gebruiken.
Op het moment dat je geen mobiliteitsvergoeding meer uit de vrije ruimte kunt vergoeden, geldt de rest als bruto loon. Bijkomend voordeel.. wanneer dit het geval is, hoef je geen bijtelling meer te betalen voor de privékilometers van de voertuigen.
De woonwerkvergoeding is vorig jaar op de schop gegaan, door corona. Op het moment kun je uitbetaald worden voor elke werkelijke zakelijke en woon werk kilometer die je rijdt. Rijd jouw personeel niet? Dan krijgen ze ook geen werkelijke kilometervergoeding.
De werkgever kan dit netto tot €0,19 per kilometer uitkeren. Het personeel moet dan wel een kilometerregistratie bijhouden. Dit kan natuurlijk handmatig of met een kilometerregistratie systeem zoals Cartracker. Met het laatste kan nog wel wat weerstand zijn binnen de organisatie, echter zijn er voor de medewerkers ook veel voordelen. Lees hier wat je kunt doen om jouw personeel te overtuigen van een track en trace systeem!