De Minister voor Klimaat en Energie heeft aangegeven om in 2024 mogelijk alle nieuwe zakelijke auto’s emissievrij te maken. Wanneer dit doorgaat kan dit grote gevolgen hebben voor iedereen die een auto van de zaak heeft. Waarom?
Vroeger lag het drempelbedrag voor een lage bijtelling op €45.000,00 voor elektrische auto’s. Tegenwoordig is dit bedrag verlaagt tot €35.000,- voor elektrische auto’s. Na prinsjesdag is dit nog verder verlaagt tot €30.000,00 om vanaf 2026 geen voordelen meer te hebben. Met bovenstaand plan van minister Rob Jetten, gaat de koopkracht van iemand die in een auto van de zaak rijdt dus achteruit. Zeker vanaf 2026. Bij een verplichte keuze, gaat de bijtelling omhoog en krijgt de zakelijke rijder dus indirect minder salaris dan voorheen.
Dit kun je natuurlijk oplossen door een verklaring geen privé gebruik auto in te vullen en een (automatische) rittenregistratie bij te houden. Je ontloopt de hoge bijtelling, maar je kunt jouw auto van de zaak niet privé rijden.
Goed, je kunt kiezen om de auto van de zaak in te (laten) leveren en overgaan op een mobiliteitsbudget. Maar wat doet dit voor de emissiewaarden en de CO2 uitstoot? Uiteindelijk is het heel simpel – niet iedereen kan een nieuwe auto kopen. Waardoor deze privéauto’s vaak ouder en conventioneel zijn. De CO2 winst verdampt hierdoor uiteindelijk wel.
Helaas komt een overstap op elektrische auto’s op dit moment nog net te vroeg. Denk hierbij aan de aanslag op de huidige elektriciteit infrastructuur en het grondstoffen tekort om de elektrische auto’s te leveren. Tegelijkertijd zijn de energieprijzen ook gestegen en is niet alle opgewekte energie ook echt groen, waardoor het plan onhaalbaar lijkt.
Uiteindelijk is het natuurlijk wel de bedoeling om elektrisch te rijden, en komen de elektrische auto’s in de top 10 best verkochte voertuigen in Nederland. Een mooie ontwikkeling! Alleen om verdere klimaatplannen verder te implementeren, moet ook naar de haalbaarheid gekeken worden. 2035, het jaar wat de Europese Commissie heeft omcirkeld is haalbaar. Dan zijn de huidige problematieken opgelost en kunnen we elektrisch rijden!