Nieuws

Wat is het juiste moment om Elektrisch te rijden?

Track & Trace | Corona | Wagenparkbeheer
published 08/12/2020
Wat is het juiste moment om Elektrisch te rijden?

Nederland loopt voorop in de elektrificatie van het wagenpark. Bijna 44% van de Nederlandse organisatie hebben een of meerdere elektrische voertuigen. De elektrische auto is de laatste jaren al bezig aan een opmars. In het eerste kwartaal van 2020 werden 140% meer elektrische voertuigen verkocht dan in dezelfde periode in 2019! De algemene verwachting is dat iedereen in de toekomst uitstootvrij rijdt. Voor sommige bedrijven is het eenvoudig om over te stappen naar elektrische voertuigen en past het ook goed bij hun imago. Voor andere bedrijven is het echter niet zo simpel. Elektrisch rijden heeft namelijk nog wel wat voeten in de aarde. Het exacte moment om over te stappen is lastig te bepalen. Met dit artikel willen wij jou helpen om het exacte moment te kiezen. Uiteraard heeft dit met data te maken. Data helpt jou om de juiste keuze te maken!

Aanschaf van nieuwe voertuigen

Elke wagenparkbeheerder heeft te maken met verloop in het wagenpark. Bij de afloop van een contract kom je voor de keuze om een nieuw voertuig te leasen. Ook door het corona tijdperk. Aangezien duurzaamheid voor veel organisaties hoog op de agenda staat, komen veel bedrijven voor een dilemma te staan. Voor vier jaar vast aan een conventioneel voertuig of toch voor een elektrisch voertuig kiezen?

Uiteraard moet je veel aspecten in overweging nemen voordat je een dergelijk besluit neemt. Als bestuurder en zeker als wagenparkbeheerder. Aan elektrisch rijden kleven natuurlijk voor- en nadelen, en het is niet altijd even rooskleurig.

De voordelen:

  1. Geen wegenbelasting, lagere bijtelling, klimaatneutraal in gebruik
  2. Het geeft een duurzaam imago als organisatie
  3. Minder onderhoud dan een benzinevoertuig
    1. Een benzine of dieselauto heeft gemiddeld 200 draaiende delen (die dus slijten).
    2. Een elektrisch voertuig heeft gemiddeld 7 draaiende delen
  4. Laadpalen schieten als paddenstoelen uit de grond, je kunt in Nederland tegenwoordig overal opladen
  5. Lagere operationele kosten ten opzichte van een benzineauto. Tanken is verleden tijd. Elektriciteit is (nu nog) goedkoper dan andere brandstoffen.

Helaas kleven er ook nadelen aan elektrisch rijden.

  1. Elektrische voertuigen zijn duurder in aanschaf ten opzichte van een ‘normale’ brandstof variant en vergt dus een hogere initiële investering.
  2. Je moet eventueel ook nog investeren in laadpalen bij het bedrijf en/of bij de medewerkers thuis
  3. Elektrische auto’s zijn zwaarder dan een benzine/diesel auto, banden en remmen slijten hierdoor 30% harder dan bij een normale auto.
  4. In praktijk is de actieradius vaak lager dan de opgegeven fabriekswaarden
  5. Het blijft een punt van discussie binnen een organisatie, waarbij veel medewerkers denken het ‘niet te redden’ met de gemiddelde actieradius en laden nog ‘teveel gedoe’ vinden.

Data helpt jou – Hoe ga je te werk?

Net zoals de Total Cost of Ownership berekening, helpt een Track en Trace systeem als Cartracker jou ook bij de elektrificatie van het wagenpark. Waarbij jij de afweging moet maken in operationele kosten vs aanschafwaarde en niet te vergeten de actieradius.

Voor deze overweging hebben wij een onderzoek uitgevoerd binnen het Cartracker systeem. Hier hebben wij gekeken naar de gemiddelde actieradius van een elektrisch voertuig. Inclusief de premium modellen is dit gemiddeld 316 kilometer, aangezien voertuigen onder 45.000,- euro aantrekkelijker zijn met betrekking tot de bijtelling, zijn we uitgegaan van een gemiddelde actieradius van 200 kilometer. Uiteraard hebben wij bovenstaande informatie vergeleken met onze eigen data.

Uit onderzoek is gebleken dat de Cartracker klant gemiddeld 19 kilometer per dag aflegt. 11% van alle Cartracker bestuurders rijden meer dan 200 kilometer gemiddeld per dag. Dat betekent dat 89% onder de gemiddelde actieradius zit van een elektrisch voertuig. Wat verder nog een leuk gegeven is, tijdens de eerste coronagolf zijn er (veel) minder kilometers afgelegd dan tijdens de tweede golf. Invloeden van buitenaf beïnvloeden dus direct de dagelijkse kilometrage.

In theorie zou 89% van de Cartracker bestuurders over kunnen stappen op een elektrisch voertuig. Maar, is dit niet te kort door de bocht? Zoals je in de nadelen gelezen hebt, zijn er meerdere aspecten om rekening mee te houden. Denk onder andere aan aanschafprijs, operationele kosten, afschrijving, onderhoud en natuurlijk laadstations/ laadpalen. Bestuurders moeten wel in gelegenheid zijn om op te laden, met een snellader langs de weg kost dit bijvoorbeeld minimaal 30 minuten. Hierdoor moet je wellicht ook investeren in laadpalen bij bestuurders thuis en/of op het kantoor.

Stel jouw kilometerregistratie rapportages in

Terug naar de data. Bovenstaande gegevens haal je volledig uit ons Cartracker fleetportal. Draai eenvoudig een perioderapportage uit op totale kilometers, leasecontract details, onderhoud, ritten, tanktransacties en bestuurders. Met deze gegevens kun je niet alleen op actieradius, maar ook op operationele kosten rapportages uitdraaien. Zet de huidige gemiddelde kilometrage en operationele kosten tegenover de kosten van een elektrisch voertuig. Met één klik krijg jij inzicht in de gemiddelde kilometers per dag per persoon / voertuig. In één overzicht zie jij direct wie er op basis van gemiddeld aantal kilometers per dag kan overstappen naar een elektrisch voertuig. Op die manier kan jij elke discussie objectief beslechten.

Elektrisch rijden heeft nog wat voeten in de aarde. Veel aspecten moet jij uitzoeken, dat redelijk wat tijd kost. Laat Cartracker jou helpen om een goede analyse te maken op voertuig- of bestuurders niveau. Het geeft jou nieuwe inzichten om uiteindelijk de juiste beslissing te maken! Plan anders een demo in via deze link of bel met +31 (0)85 208 00 00. Wij zorgen ervoor dat jij goed begint met analyseren!

Overig nieuws

Heb je nog een 2G dongel? De impact van het uitfaseren 2G/3G-netwerk
Heb je nog een 2G dongel? De impact van het uitfaseren 2G/3G-netwerk
Eind volgend jaar wordt het verouderde 2G- en 3G-netwerk in Nederland definitief uitgefaseerd. Heb je al een 4G dongel?...
Lees het hele bericht>
Cartracker is het eerste Fleet Management platfom met een AI assistent
Cartracker is het eerste Fleet Management platfom met een AI assistent
Bij ULU-Cartracker geloven wij in de kracht van verbinding en eenvoud. Elke rit en elke beweging van een voertuig vertelt een verhaal - over veiligheid, ef...
Lees het hele bericht>
Regel het eenvoudig nu nog : CO2 wetgeving: Registratie verplichting vanaf 1 juli 2024
Regel het eenvoudig nu nog : CO2 wetgeving: Registratie verplichting vanaf 1 juli 2024
Een eenvoudige en gebruiksvriendelijke manier om CO2 uitstootgegevens nauwkeurig bij te houden en te rapporteren. Ook de medewerkers die van het OV gebruik...
Lees het hele bericht>
Stel een vraag
Close