Aan elektrische auto's kleven veel voordelen, maar niet alle bedrijven kopen massaal elektrische voertuigen. Dit heeft te maken met actieradius tot de hoge aanschafprijs van de voertuigen. In dit artikel vertellen wij wanneer jij als organisatie klaar bent voor de elektrificering van jouw wagenpark.
Voordat jij een beslissing neemt om elektrische voertuigen te kopen / leasen, heb je een beeld nodig van het wagenpark. Klinkt lastig, maar het is eenvoudiger dan dat je denkt. Je start namelijk met het vergaren van data, want zonder deze data is het lastig om de beslissing te maken. Uiteindelijk moet jij weten wat de gemiddelde kilometrage is van ieder voertuig. Dit is mogelijk met Fleet Management van bijvoorbeeld Cartracker.
Om te begrijpen hoe jij elektrische voertuigen kunt implementeren, kun je het beste een sluitende rittenregistratie bijhouden. Zakelijke kilometers bijhouden wordt hierdoor erg simpel. Hierdoor leer jij jouw eigen wagenpark kennen. Met de bijgehouden data kun jij realtime rapportages maken van jouw wagenpark. Maar in welke aspecten moet jij inzichten krijgen?
Uiteindelijk zijn er nog veel meer aspecten te bedenken om de keuze voor de aanschaf van een elekrische auto te beïnvloeden.
Wanneer je gestart bent met het onderzoek naar het gemiddeld aantal gereden kilometers, komt TCO (Total Cost of Ownership) al om de hoek kijken. Uiteindelijk wil jij weten of de hoge aanschafwaarde wel overeenkomt met het gebruik van dit type voertuig. De eerste conclusie die men vaak trekt, is dat een elektrisch voertuig vaak te duur is. Maar, hoe weten zij dat dit klopt? De initiële aankoopprijs is vaak een struikelblok voor veel bedrijven. Wanneer je verder kijkt en de prijs over de gehele levensduur berekend, dan kan jij nog weleens goedkoper uitkomen. Want:
Uiteindelijk moet je de keuze baseren op verschillende factoren, namelijk op:
Bovenstaande punten zijn essentieel bij jouw TCO berekening, maar vergeet de infrastructuur niet. Waar wil jij jouw wagenpark opladen? Wie krijgt laadpalen, waar zet je deze neer en hoeveel heb jij er nodig? Dit zijn allemaal kosten die je maakt bij de aanschaf van elektrische voertuigen.
Wanneer jij over wilt stappen naar een elektrisch wagenpark spelen de bestuurders ook een grote rol. Jij moet meerdere business units tevreden maken en de bestuurders moeten ook tevreden zijn. Het kunnen aantonen van de rede om over te stappen is dus erg belangrijk, zeker als je dit onderbouwt met realtime wagenpark data. Jouw business case moet dus niet alleen over kosten gaan, maar ook over de maatschappelijke belangen binnen en buiten het bedrijf. Waarom kan iemand overstappen op een elektrische auto, op welke momenten kan je het beste opladen en krijgt het bedrijf een positief imago? Duurzaamheid en acceptatie speelt een cruciale rol binnen de gedragsregels van een bedrijf!