Jij hebt alles geregeld tot aan de aankoop van jouw elektrische auto’s. Mooi! Maar hoe zorg je ervoor dat deze nooit leeg zijn en onderweg stil komen te staan. Het is dan ook belangrijk om genoeg laadpalen aan te schaffen, zodat het personeel altijd de mogelijkheid heeft om te laden!
Elektrische auto's worden steeds populairder, maar de laadtijd is nog een dingentje. Volgens een enquete uitgevoerd in 2020, geeft de helft van de respondenten aan dat ze een elektrische auto willen rijden, maar dat de grootste zorgen toch de gemiddelde laadtijd is. Elektrificatie zorgt dus voor een veranderende mindset. Actieradius is een punt van aandacht, dit is minder dan een vergelijkbare diesel- of benzine-auto. Medewerkers moeten dus uiteindelijk de mogelijkheid hebben om te laden op een voordelig moment. Dit kan aan huis of wanneer de medewerkers op het kantoor komen. Wanneer jij jouw laadpaal infrastructuur ontwerpt, moet je wel rekening houden met de behoeften vanuit het bedrijf.
Om de juiste beslissing te maken voor een goede laadinfrastructuur moet je dus data verzamelen over het huidige wagenpark. Uiteraard is dit mogelijk met een Track en Trace systeem in combinatie met Rittenregistratie.
Uiteindelijk moet je dus het volgende te weten komen over het huidige wagenpark:
Nadat je bovenstaande analyse hebt gemaakt, moet je een keuze maken in de laadpaal locatie en het type laadpaal.
Ieder bedrijf is natuurlijk anders. Denk aan meerdere locaties of aan de bedrijfsactiviteiten. Uiteindelijk gaat het dus om de gemiddelde kilometerage per dag. Stel jouw medewerkers rijden gemiddeld 130 kilometer per dag, dan zal het je verbazen hoe weinig laadpunten je eigenlijk nodig hebt. Neem hierbij de gemiddelde tijd dat jouw medewerkers stil staan op locatie, en jij kunt bepalen hoeveel laadpalen je nodig hebt voor jouw wagenpark.
Thuis of op kantoor?
Wellicht zie je in de data dat een groot deel van de voertuigen gemiddeld meer dan 2 uur per dag stil staan op locatie. Of jij ziet dat de gemiddelde kilometrage zo laag is, dat je sommige voertuigen minder dan 2 keer per week moet laden. In het laatste geval heb je alleen maar laadpalen nodig voor voertuigen die stil staan in het weekend of in de nacht.
Uiteindelijk kun je ook beslissen om laadpalen bij medewerkers thuis te zetten. Zeker voor vertegenwoordigers is dit handig. De initiele investering is wellicht hoger, echter hoeven jouw medewerkers (minder) vaak te stoppen onderweg. Dus jij bespaart ook nog eens tijd.
Iedere laadpaal is verschillend. Je kunt ze onderverdelen in verschillende categorieen. Langzaam, snel, of ultrasnel (gemeten in kW). De laatste categorie zul je tegenkomen op de snelweg of andere grote wegen.
De keuze moet dan ook gebaseerd zijn op data en niet op onderbuikgevoel. In het laatste geval zie je vaak dat veel bedrijven de laadcapaciteit toch overschatten, het gevolg is dan er te veel wordt geïnvesteerd. Om de kosten te drukken en de juiste laadpalen te kiezen, moet je toch echt een data analyse maken van het huidige wagenpark. Fleetmanagement en Track en Trace Systemen helpen jou hierbij. Hierdoor kun je ook bepalen hoeveel laadpalen je nodig hebt en op welke plek je ze neerzet! Hierdoor moet jij de patronen in het wagenpark herkennen, waar staan de bestuurders langer stil, thuis of op het werk? Na de data analyse is het een koud kunstje om de juiste laadpalen en installatieplekken te selecteren. Jij hebt de toegang tot jouw eigen succes!