Nieuws

Andere vormen van mobiliteit tijdens Corona

Corona | Wagenparkbeheer
published 17/12/2020
Andere vormen van mobiliteit tijdens Corona

In afgelopen artikelen gaven wij al aan dat de coronacrisis de kijk op mobiliteit veranderd. CO2 uitstoot neemt af, men werkt meer thuis en er staan minder files. Hierdoor komen leaseauto’s ter discussie te staan binnen veel organisaties. Tegelijkertijd zijn 10-15% van de Nederlandse bedrijven aan het reorganiseren, het wagenpark is dan vaak het eerste waarop bezuinigd kan worden. In de vorige serie schreven wij al dat je kunt besparen/ verduurzaming met coaching rijgedrag (klik voor de video), echter kun je ook naar andere vormen van mobiliteit in jouw wagenpark kijken. Wagenparken zullen slinken en voertuigen koppelen we los van bestuurders. Jij zult dus verder moeten innoveren om stilstand van het wagenpark tegen te gaan.

Meerdere factoren

In Nederland heb je twee mogelijkheden om te gebruiken bij woon-werk verkeer. Auto/fiets en het openbaar vervoer (trein, bus, metro, tram). Beide vervoersmiddelen moeten in overweging genomen worden. Echter in coronatijdperk is de kans op besmetting in het openbaar vervoer groter dan in een auto of op een fiets, maar er komt weer een tijd dat wij onbezonnen gebruik kunnen maken van het OV.

Uiteindelijk maken wij door de coronacrisis een transitie mee. Veel kantoren staan leeg en mensen (blijven) thuis werken. Na de coronacrisis is de verwachting dat de kantoren niet meer leeg staan, echter blijven veel mensen thuis. In plaats van thuiswerkdagen krijg je wellicht kantoordagen, of ontmoetingsdagen. Deze transit heeft grote gevolgen voor het wagenpark, sommige medewerkers hebben geen auto meer nodig. Hierdoor zijn er verschillende scenario’s mogelijk.

Slinken van het wagenpark

Uiteraard stoten organisaties voertuigen af of verlengen ze het contract van het voertuig. Hierdoor krimpen veel wagenparken, vooral om de besparing te laten starten. Dit jaar is een onderzoek uitgevoerd onder verschillende bedrijven met een wagenpark. 18% van deze bedrijven verwacht een daling van gemiddeld 12,6 voertuigen in een wagenpark. Uiteraard is dit een hoog gemiddelde en kan dit ook tot tegenstand van jouw medewerkers leiden. Hierdoor moet je het mobiliteitsgedrag met de medewerkers bespreken. Wie moet zijn voertuig inleveren en hoe bepaal je dit? Dit is geen makkelijke beslissing, maar data kan jou hiermee helpen!

Uiteraard kijk jij naar de afgelegde kilometers en het gemiddeld aantal kilometers die iemand rijdt. Verder is het ook verstandig om naar de afloopdatum van het (lease)contract te kijken. Loopt het contract lang door of lopen deze contracten juist af? Hoe je dit bekijkt? Lees dit artikel even. Vanzelfsprekend zie jij deze details in een Fleetmanagement systeem zoals Cartracker.

Mobiliteitsbudget of auto van de zaak?

Bovenstaand zie je twee verschillende probleemstellingen, met een éénzijdige oplossing. Juist nu het wellicht het moment om beslissingen te maken voor het wagenparkbeleid.

Wie heeft er nu echt nog een voertuig nodig, als men meer thuis werkt? Wellicht is nu het moment om over te stappen op alternatieve mogelijkheden. Denk daarbij bijvoorbeeld aan een mobiliteitsbudget. Iedereen regelt zijn of haar eigen vervoer, je krijgt een vast budget per maand om jouw mobiliteit te regelen. Zo kunnen mensen zelf kiezen op kantoordagen of zij de bus pakken, trein of een privéauto of wellicht een deelauto van de hoek van de straat. Voor zakelijke kilometers tijdens kantoortijden, kan je een aantal poolauto’s ter beschikking stellen. Elke medewerker kan een voertuig gebruiken wanneer zij wensen.

Carsharing module van Cartracker

Binnen Cartracker zit bijvoorbeeld een uniek reserveringssysteem dat ideaal is voor pool- en/of leenauto’s. Je voegt voertuigen eenvoudig toe tot het reserveringssysteem, het kan zelfs ingezet worden voor vaste leaseauto's. Jij bepaalt welk voertuig gereserveerd kan worden. Medewerkers kunnen zelf op het voertuig klikken en reserveren voor een bepaald tijdstip, de reservering komt dat vanzelf in de agenda te staan.

Dit reserveringssysteem is ontwikkeld om het jou als wagenparkbeheerder eenvoudiger te maken. Alles zetten we direct in de agenda en staat in het systeem, je hoeft je dus geen zorgen te maken om dubbele boekingen. Een gereserveerd voertuig is niet meer te boeken! Uiteraard leent dit systeem ook voor personen die het voertuig voor meerdere dagen, weken of maanden nodig hebben.

Optimaliseer jouw wagenpark

Met bovenstaande tool maak je optimaal gebruik van jouw wagenpark. Voertuigen blijven mobiel en worden alleen gebruikt als ze echt nodig zijn. Stilstaande voertuigen kun je nu al inzetten als poolauto, zodat een medewerker het voertuig kan gebruiken. Zeker met het besmettingsgevaar en de vele thuiswerkers is dit de uitkomst. Stilstaande voertuigen benut je optimaal en zelfs bij afstoot van voertuigen hebben medewerkers nog vervoer tot hun beschikking.

Speel in op innovatie in mobiliteit

De vernieuwde mobiliteit heeft dus niet veel te maken met de infrastructuur, maar met gedrag van organisaties en hun medewerkers. Als organisaties slim omgaan met de vernieuwde ontwikkelingen, zul je een kleine daling in het wagenpark zien. Echter kunnen wel alle medewerkers op vervoer rekenen, terwijl het geen extra kosten met zich mee brengt. De toekomst ligt dus bij poolauto’s, elektrisch rijden en verdeelde mobiliteit. Uiteraard kan een systeem als Cartracker hier mee helpen!

Laat het systeem voor jou werken en zorg voor genoeg kennis. Weten hoe je dit analyseert en wilt jij zien welke inzichten jij uit ons systeem kan halen? Klik hier om een demo in te plannen of bel met +31(0) 85 208 00 00.

Overig nieuws

Hoe kun jij weten of elektrische auto’s rendabel zijn?
Hoe kun jij weten of elektrische auto’s rendabel zijn?
Aan elektrische voertuigen kleven veel voordelen, maar niet alle bedrijven kopen massaal elektrische voertuigen. Dit heeft te maken met actieradius tot de ...
Lees het hele bericht>
5 Redenen om een Elektrische Auto te kopen of leasen!
5 Redenen om een Elektrische Auto te kopen of leasen!
Tegenwoordig zijn veel bedrijven begonnen met de elektrificatie van het wagenpark. Het kopen of leasen van een elektrische auto heeft meerdere redenen voor...
Lees het hele bericht>
Klingelnberg-Klauss Installatiebedrijf: Kilometerregistratie & Meer
Klingelnberg-Klauss Installatiebedrijf: Kilometerregistratie & Meer
Klingelnberg-Klauss is in 1951 begonnen met een klein team enthousiaste mensen in een woonhuis te Rotterdam. Het was direct al duidelijk dat men met het im...
Lees het hele bericht>
Stel een vraag
Close