Nieuws

Geld besparen met de hoge brandstofprijzen? Het is mogelijk

Published 20/04/2022
Geld besparen met de hoge brandstofprijzen? Het is mogelijk

Door alle recente ontwikkelingen zijn de brandstofprijzen tot nieuwe records gestegen. Zo heeft een liter benzine maar liefst 2,50 euro per liter gekost. Op het moment van schrijven is de Nederlandse overheid met een tijdelijke accijnsverlaging gekomen als maatregel tegen de hoge prijzen. Echter, de prijzen blijven hoog en de vraag is of (en wanneer) deze verder kunnen stijgen. Brandstofkosten voor jou en voor jouw onderneming zullen dus hoog blijven. Gelukkig heb je toch zelf nog invloed op het brandstofverbruik!

Rijgedrag en brandstofverbruik- een direct verband

Bovenstaande wisten wij natuurlijk al – maar wat bespaart dit nu in praktijk? Dit is uiteindelijk te berekenen – alles heeft te maken met snelheid, rolweerstand en de tijd dat je onderweg bent. Een hoogleraar heeft het verschil in brandstofkosten berekend wanneer je 110 km/h rijdt in plaats van 120 km/h. Echter geldt dit niet over een enkele rit, het gaat over meerdere ritten. Aan de hand van een brandstofprijs van 2,40 per liter – bespaar je per extra reisuur 15 euro.

Jouw Rijgedrag in de praktijk

Hierbij een voorbeeld: wanneer je heen en weer rijdt tussen Utrecht en Almere is het 100 kilometer. In de avond na 19:00 uur kun je 130 rijden.

Maar, wanneer je 110 rijdt ben je 15 minuten langer onderweg. Na vier dagen verlies je dus ongeveer een uur. Dit is vergeleken met het bedrag dat je bespaart op benzinekosten. Door 110 te rijden ben je in vier dagen wel een uur langer onderweg, maar je bespaart over die vier dagen 15 euro. Verder hoeven wij jou niet uit te leggen dat dit duurzamer is en je ook een steentje bijdraagt aan het verbeteren van het milieu. Uiteindelijk is het natuurlijk redelijk platgeslagen, aangezien je ook rekening moet houden met de luchtdichtheid (zeker in koude lucht) rolweerstand en het verbruik in combinatie met deze twee extra factoren.

Dus hoe harder je rijdt, hoe meer je verbruikt. Wanneer je 120 rijdt in plaats van 130, dan bespaar je 22 euro per reis uur. Het verbruik neemt namelijk kwadratisch toe, wanneer jij harder rijdt.

Rijgedrag en track en trace / Rittenregistratie

Bovenstaande is natuurlijk makkelijk op te lossen voor jezelf als bestuurder, maar minder makkelijk als wagenparkbeheerder. Kijken naar rijgedrag zorgt voor een eenvoudige en snelle besparing op jouw vaste kosten. Met Cartracker bekijk je de rijgedrag scores van 1 tot 100, wij kijken naar de volgende factoren:

  1. Snelheid
  2. Acceleratie
  3. Remmen
  4. Bochtgedrag
  5. Stationair draaien

Aan de hand van deze factoren krijgt elke bestuurder een rijgedrag score. Om dit nog leuker te maken, hebben wij een speciale rijgedragcompetitie ontwikkeld. Een tool dat jouw bestuurders helpt om zuiniger te rijden. In vergelijking, een wagenpark van 150 voertuigen heeft met deze tool 500 liter brandstof per voertuig bespaard.

Uiteindelijk is rijgedrag nu relevanter dan ooit, zelfs met de accijnsverlaging – het zorgt voor besparing op korte termijn. Zorg ervoor dat je bestuurders niet aanspreekt, maar juist coacht naar een beter rijgedrag! Al het geld dat vrijkomt kun jij investeren in een groen wagenpark of in de energie transitie.

Overig nieuws

Nieuw: Inzicht in CO2-uitstoot op elke rit / periode
Nieuw: Inzicht in CO2-uitstoot op elke rit / periode
Cartracker introduceert een innovatieve en belangrijke functie op ons platform waarmee gebruikers inzicht krijgen in de CO2-uitstoot van hun voertuigen. Me...
Lees het hele bericht>
Jazeker! We hebben officieel onze ISO 27001 certificering behaald!
Jazeker! We hebben officieel onze ISO 27001 certificering behaald!
Op gebied van informatiebeveiliging waren wij al vanaf dag één bezig en werkten wij grotendeels volgens de ISO 27001 standaarden. Maar, om aan alle ISO nor...
Lees het hele bericht>
Kabinet worstelt met rekeningrijden
Kabinet worstelt met rekeningrijden
Het Nederlandse kabinet staat voor een uitdagend vraagstuk met betrekking tot de invoering van rekeningrijden. Naar aanleiding van een recent artikel op Au...
Lees het hele bericht>
Stel een vraag
Close