Nieuws

Kabinet worstelt met rekeningrijden

Cartracker | Toepassingen | Rittenregistratie | Wagenparkbeheer | Duurzaamheid
Published 30/06/2023
Kabinet worstelt met rekeningrijden

Het Nederlandse kabinet staat voor een uitdagend vraagstuk met betrekking tot de invoering van rekeningrijden. Naar aanleiding van een recent artikel op Automotive Online, waarin wordt besproken hoe het kabinet verschillende opties voor rekeningrijden heeft doorgerekend, blijkt dat de regering nog worstelt met de beste aanpak voor deze controversiële maatregel.

Rekeningrijden is een systeem waarbij automobilisten betalen voor het gebruik van de wegen op basis van factoren zoals afgelegde afstand, tijdstip van gebruik en voertuigtype. Het doel van rekeningrijden is het verminderen van verkeerscongestie, het bevorderen van duurzame mobiliteit en het genereren van inkomsten voor investeringen in infrastructuur.

Het kabinet heeft de afgelopen maanden verschillende opties voor rekeningrijden onderzocht en doorgerekend om de impact op de automobilisten en de maatschappij als geheel te beoordelen. Uit het onderzoek blijkt echter dat er geen consensus is bereikt over de meest geschikte variant van rekeningrijden.

Een van de besproken opties is het heffen van een kilometerheffing op basis van de gereden afstand. Dit zou een eerlijke benadering zijn, waarbij automobilisten betalen naar gebruik. Het kabinet heeft echter moeite met het bepalen van een passend tarief dat zowel de gewenste gedragsverandering stimuleert als eerlijk is voor alle weggebruikers.

Een andere optie is het gebruik van slimme technologie, zoals een Cartracker-systeem en geautomatiseerde betalingssystemen, om rekeningrijden te implementeren.

Het kabinet begrijpt de urgentie van het aanpakken van de verkeersproblematiek en het verminderen van de CO2-uitstoot, maar staat voor de uitdaging om een balans te vinden tussen het invoeren van een eerlijk systeem en het minimaliseren van de negatieve effecten op de automobilisten. De keuze voor de juiste variant van rekeningrijden zal een grote impact hebben op zowel de automobilisten als de samenleving als geheel.

Hoewel er nog geen definitieve beslissing is genomen, heeft het kabinet aangekondigd dat het verder zal overleggen met belanghebbenden, waaronder automobilisten, brancheorganisaties en milieugroeperingen. Het doel is om tot een breed gedragen oplossing te komen die recht doet aan de doelstellingen van rekeningrijden en de zorgen van de betrokken partijen adresseert.

Het vraagstuk van rekeningrijden blijft een complexe uitdaging voor het Nederlandse kabinet. Het vinden van de juiste balans tussen eerlijkheid, effectiviteit en praktische uitvoerbaarheid zal cruciaal zijn voor het succes van deze maatregel. De komende maanden zullen bepalend zijn in het bepalen van de definitieve aanpak van rekeningrijden en hoe het Nederlandse wegennet wordt vormgegeven in de toekomst.

Wil jij jouw gereden kilometers bijhouden, de zakelijke kilometers registreren en de CO2 voetafdruk continu inzichtelijk hebben, start met Cartracker!

Overig nieuws

Heb je nog een 2G dongel? De impact van het uitfaseren 2G/3G-netwerk
Heb je nog een 2G dongel? De impact van het uitfaseren 2G/3G-netwerk
Eind volgend jaar wordt het verouderde 2G- en 3G-netwerk in Nederland definitief uitgefaseerd. Heb je al een 4G dongel?...
Lees het hele bericht>
Cartracker is het eerste Fleet Management platfom met een AI assistent
Cartracker is het eerste Fleet Management platfom met een AI assistent
Bij ULU-Cartracker geloven wij in de kracht van verbinding en eenvoud. Elke rit en elke beweging van een voertuig vertelt een verhaal - over veiligheid, ef...
Lees het hele bericht>
Regel het eenvoudig nu nog : CO2 wetgeving: Registratie verplichting vanaf 1 juli 2024
Regel het eenvoudig nu nog : CO2 wetgeving: Registratie verplichting vanaf 1 juli 2024
Een eenvoudige en gebruiksvriendelijke manier om CO2 uitstootgegevens nauwkeurig bij te houden en te rapporteren. Ook de medewerkers die van het OV gebruik...
Lees het hele bericht>
Stel een vraag
Close