Chat with us, powered by LiveChat

Nieuws

5 manieren waarop telematica jouw klantenservice verbetert

Published 16/10/2020

Indien je je als bedrijf wilt onderscheiden, is het van belang dat je een uitstekende service levert. Een uitstekende service kan betekenen: snelle leveringen, concurrerende prijzen, lange garantietermijn etc. Maar het belangrijkste blijft de service naar jouw klanten.

Waarom is klantenservice belangrijk?
Klanten zijn de belangrijkste factor voor een succesvolle organisatie. Indien klanten optimaal bediend worden, zijn ze loyaal en creëer je een gunfactor. Klanten die tevreden zijn over jouw service zullen minder snel overstappen naar een concurrent. Bovendien is de kans groter dat tevreden klanten anderen vertellen over hun ervaringen met jouw organisatie. Deze mond-op-mond reclame levert ongetwijfeld nieuwe klanten op.

Klanten verwachten tegenwoordig transparantie en duidelijke communicatie. Het liefst willen zij continu weten wat de status van hun bestelling is. Veel bedrijven kunnen dit nog niet bieden aan hun klanten. Wat kun je doen om zonder klantenserviceteam, toch jouw klanten op de hoogte te houden?

Telematica kan een uitstekende uitkomst bieden in zo’n geval. Door middel van telematica breng je de voertuigen inzichtelijk. Dit is handig voor jezelf, en voor de communicatie naar jouw klanten. Bovendien kan telematica je helpen om communicatie en planning te versnellen, en kan telematica je helpen om kosten te reduceren.

  1. Beter overzicht
    Tegenwoordig verwachten klanten volledig inzicht in de status van hun bestelling. Een fleetmanagementsysteem geeft je beter zicht op de bestuurders binnen je organisatie. Je kunt in één oogopslag zien waar ze zich bevinden en naar welke klant ze onderweg zijn. Het is ook mogelijk om virtuele zones aan te maken. Dit noemen we ´geofences´. Zodra een bestuurder deze zone betreedt, ontvang je automatisch een melding. Je kunt hier een koppeling in maken zodat de klant automatisch een notificatie of sms´je ontvangt zodra de bestuurder de geofence binnenrijdt. Dit is ideaal als je herhaaldelijk producten levert aan dezelfde klant(en). De levering wordt niet alleen eenvoudiger, maar ook transparanter voor de klant.

 

  1. Snelle levertijden
    Niemand houdt ervan om de hele dag op een bestelling te wachten, ook jouw klanten niet. Meerdere malen per dag bestuurders bellen is zeer tijdrovend en omslachtig. Een fleetmanagementsysteem kan dit proces vereenvoudigen en versnellen. Doordat je in één oogopslag kunt zien waar de bestuurders zich bevinden. Bovendien kun je routes optimaliseren en automatische meldingen instellen. Zo houdt jij de klant op de hoogte en kun je gemakkelijk een accurate tijd aangeven wanneer de bestelling geleverd wordt.

 

  1. Automatische rapportages
    Facturatie en administratie zijn tijdrovende bezigheden. Een fleetmanagementsysteem kan een hele boel administratieve taken automatiseren. Bijvoorbeeld:
    - Rapportages genereren om aantal gereden kilometers inzichtelijk te maken.
    - Rapportages genereren om het aantal gewerkte uren inzichtelijk te maken.
    - Overzicht geven van de dagelijkse reistijden.
    - Aankomst- en vertrektijden inzichtelijk maken.
    - Bewaken van de brandstofkosten etc.

 

  1. Realiseer kostenbesparingen
    Een fleetmanagementsysteem geeft je inzicht in allerlei data van jouw voertuigen. Met deze data krijg je ook inzicht in verschillende kostenposten van het wagenpark. Je krijgt inzicht in bijvoorbeeld brandstofkosten, onderhoudskosten en rijgdrag. Door inzicht te verkrijgen in deze aspecten kun je zien waar de grootste winst te behalen is. Klanten van Cartracker besparen bijvoorbeeld tot wel 500 liter brandstof per auto. Je kunt bestuurders aanspreken op het rijgedrag en ze stimuleren om dit te verbeteren. Zo zullen de brandstofkosten en onderhoudskosten gaan afnemen. Wat uiteindelijk de resultaten van de organisatie ten goede komt. Het voordeel zit hem niet alleen in de winstmarge voor de organisatie. Het stelt je ook in de gelegenheid om scherpere tarieven aan te bieden aan jouw klanten!

    Meer weten over kostenbesparingen met fleetmanagement? Klik hier!

 

  1. Investeer in relaties met jouw klanten
    Telematica helpt niet alleen met het beheren van jouw wagenpark en het vereenvoudigen van processen. Het bevordert ook de relatie met jouw klanten. Fleetmanagement zorgt voor een transparante en heldere communicatie. Hierdoor heb je veel vaker contact met jouw klant. De klant voelt zich waardevol en zal loyaal zijn aan jou als leverancier. Daarnaast komt jouw organisatie een stuk professioneler over als:

    - Klanten automatisch een melding ontvangen wanneer de bestelling geleverd wordt.
    - Tijdig meldingen ontvangen als er vertragingen ontstaan.
    - Duidelijke facturen ontvangen op basis van daadwerkelijk gewerkte uren en afgelegde kilometers.
    - Snel hun producten geleverd krijgen.
    - Altijd een snel antwoord ontvangen als ze contact met je opnemen.

 

Kortom, een fleetmanagementsysteem maakt het mogelijk om jouw klantenservice naar het volgende level te brengen! Naast een efficiënter proces en een betere klantenservice, bevordert het ook nog jouw bedrijfsresultaat.

 

Maak je nog geen gebruik van telematica in jouw bedrijfsvoertuigen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.

Overig nieuws

Alles over onze Rijgedrag Competitie
Rijgedrag verschilt per bestuurder. De ene bestuurder rijdt zuinig en rustig, terwijl de andere bestuurder een ware formule 1 coureur denkt te z...
Lees het hele bericht>
5 manieren waarop telematica jouw klantenservice verbetert
Indien je je als bedrijf wilt onderscheiden, is het van belang dat je een uitstekende service levert. Een uitstekende service kan betekenen: sne...
Lees het hele bericht>
Hoe kan ik kosten besparen met Cartracker? Méér dan Fleetmanagement!
Het fleetmanagementsysteem van Cartracker helpt je om kosten te besparen binnen het wagenpark. Onder andere is het mogelijk om een besparing te ...
Lees het hele bericht>
Stel een vraag