Nieuws

Elektrisch rijden een stap te ver? Kijk naar de alternatieven!

Track & Trace | Corona | Wagenparkbeheer
published 10/12/2020
Elektrisch rijden een stap te ver? Kijk naar de alternatieven!

Wellicht heb je vorig artikel al gelezen, met de redenen om over te stappen op een elektrisch voertuig. Zoals je al weet, zitten wij momenteel op het omslagpunt tussen fossiele brandstoffen en alternatieve brandstoffen. Elektrische voertuigen nemen een prominentere positie in op de markt. De overheid helpt deze vooruitgang met subsidies en het aantrekkelijker maken van deze voertuigen. Maar wat als het voor jou of jouw medewerkers nog een stap te ver is? Wat moet jij doen?

Coronacrisis versnelt de verandering

Zakelijke mobiliteit is tijdens de coronacris verder afgenomen. Dit komt uiteraard door het vele thuiswerken. Voor Corona werkte 37% van alle medewerkers wel eens thuis, tijdens de crisis is dit gestegen naar 62%. Dit heeft direct effect op het aantal zakelijk gereden kilometers, dit ligt namelijk 21% lager dan voor de crisis. Bij grote bedrijven zijn de zakelijk gereden kilometers zelfs met 31% gedaald. Het komende jaar zullen de gereden kilometers nog niet op het oude niveau zijn. Daarnaast zien veel medewerkers en werkgevers de voordelen in van het thuiswerken, de kans is groot dat er een verschuiving plaatsvindt in de nabije toekomst.

Het feit is dat de coronacrisis ervoor zorgt dat dieselmotoren versneld verdwijnen uit de markt. Veel bedrijven geven dus ook aan dat een nieuw diesel voertuig geen optie meer is. Dit heeft verschillende redenen natuurlijk, bedrijven beargumenteren op: restwaarde, TCO en CO2 footprint. De rede voor duurzaamheid valt zeker te verklaren. Diesel stoot namelijk meer stikstofdioxide uit dan een normale benzineauto. Door de afnemende vraag naar dieselmotoren, daalt de restwaarde vanzelf. Men verwacht in 2021 dat diesel nog steeds een aandeel 30% heeft op de totale autoverkopen in Nederland. Uiteraard ligt dit aandeel in bedrijfsvoertuigen nog wat hoger.

Een andere kijk op mobiliteit wordt op dit moment gevormd. Minder files, mensen werken meer thuis en blijven dus ook meer thuis. Het hele argument om diesel te rijden verdwijnt langzaam. De dieselprijs is namelijk lager dan de benzineprijs, maar het gewicht is hoger waardoor de wegenbelasting duurder is. Bij een bepaalde kilometrage heft het prijsverschil zich op, in dit geval is diesel rijden dus goedkoper dan benzine.

Het kantelpunt

De keuze voor de volgende auto is lastig. Ook voor wagenparkbeheerders. Denk hierbij uiteraard aan de TCO en CO2 footprint voor een organisatie. En niet te vergeten met alle operationele kosten die er bij komen. De coronacrisis zorgt bovendien voor een veranderende kijk op mobiliteit. Hierdoor heb je de keuze voor vier opties, namelijk:

  1. Kies je voor een elektrisch voertuig?
  2. Blijf je diesel rijden?
  3. Stap je over naar benzine voertuigen?
  4. Kies je voor hybride voertuigen?

De beslissing die je neemt als particulier of als wagenparkbeheerder is volledig aan jou. Feit blijft dat er aan elektrische- en hybride voertuigen nog een aantal nadelen kleven:

  1. De aanschafprijs
  2. Actieradius
  3. Acceptatie van het personeel

Is elektrisch rijden nog een brug te ver voor jou? Dit kan meerdere redenen hebben uiteraard, echter kan je medewerkers wel met een benzinemotor laten rijden. Bovenstaande argumenten helpen om het personeel over te halen. Maar hoe weet jij wie erover kan stappen en wie niet?

Data - Rittenregistratie

Juist door data en een Fleetmanagement systeem! Het verzamelen van data helpt jou zeker om de juiste beslissingen te nemen in het wagenpark, want ook zonder elektrische voertuigen kan jouw wagenpark duurzaam zijn. Wij bieden de mogelijkheid om rijgedrag in kaart te brengen. In een eerder artikel zie je dat rijgedrag direct invloed heeft op de duurzaamheid en TCO. Zoals Jeremy Clarkson ooit zei: “het gaat niet om waar je in rijdt, maar om de manier hoe jij rijdt”. Met de rapportagetool van Cartracker brengen wij het rij-, tankgedrag en aantal gereden kilometers in kaart. Bij een groot wagenpark is dit zeer waardevol, aangezien jij de gereden kilometers in combinatie met het aantal tank transacties ziet.

Hoe ga je te werk?

Filter de voertuigen met de minste totale kilometers en bereken de gemiddelde kilometrage over een bepaalde periode. Daarnaast zie je bij een tankpaskoppeling direct het totale bedrag uitgegeven aan brandstof. Liggen beide waarden laag? Presenteer dit aan de bestuurder met de motivatie om over te gaan op een benzinemotor. Jij bespaart op het leasebedrag, de bestuurder betaalt minder bijtelling (lagere aanschafwaarde) en de restwaarde is hoger!

Fleetmanagement in de Praktijk

Om de verdiepingslag te maken, nemen we een voorbeeld uit de praktijk. Want, wat is het exacte moment om over te stappen in praktijk? Bij hoeveel kilometers kun je overstappen van diesel naar benzine? De ANWB heeft een rekenmodule op de website (gebaseerd op afschrijving, vaste kosten als belasting & verzekering, brandstof en onderhoud per maand). Wij hebben deze bekeken voor een Volkswagen Polo uit 2019. De meeste Cartracker klanten bezitten dit voertuig. Hieruit is gebleken dat de benzine variant tot 30.000 kilometer goedkoper is dan een diesel variant. Uiteraard zijn de variabele kosten (onderhoud) nog te beïnvloeden door het rijgedrag van de berijder. Deze data kun je ook uit het Cartracker track en trace systeem halen!

Een benzine voertuig is dus een prima alternatief om de komende jaren te overbruggen. Innovatie staat zelfs in het coronatijdperk niet stil, de technologie blijft verbeteren, waardoor je later als nog over kunt stappen op een elektrisch voertuig. Het moment dat jij over moet komt zeker in de toekomst, maar het exacte moment bepaal jij. Uiteraard ook aan de hand van data!

Wil jij meer weten over dit onderwerp? Plan hier een demo in of bel met +31(0) 85 208 00 00.

Overig nieuws

Nieuw: Inzicht in CO2-uitstoot op elke rit / periode
Nieuw: Inzicht in CO2-uitstoot op elke rit / periode
Cartracker introduceert een innovatieve en belangrijke functie op ons platform waarmee gebruikers inzicht krijgen in de CO2-uitstoot van hun voertuigen. Me...
Lees het hele bericht>
Jazeker! We hebben officieel onze ISO 27001 certificering behaald!
Jazeker! We hebben officieel onze ISO 27001 certificering behaald!
Op gebied van informatiebeveiliging waren wij al vanaf dag één bezig en werkten wij grotendeels volgens de ISO 27001 standaarden. Maar, om aan alle ISO nor...
Lees het hele bericht>
Kabinet worstelt met rekeningrijden
Kabinet worstelt met rekeningrijden
Het Nederlandse kabinet staat voor een uitdagend vraagstuk met betrekking tot de invoering van rekeningrijden. Naar aanleiding van een recent artikel op Au...
Lees het hele bericht>
Stel een vraag
Close