Vragen?

Hieronder vind je de antwoorden op al jouw brandende vragen! Kan je het antwoord toch niet vinden? Neem dan contact met ons op!

Mijn ULU account
Kunnen meerdere gebruikers dezelfde auto volgen?

Ja, een auto kan door meerdere accounts worden gevolgd en beheerd. Voeg hiervoor het serienummer van de desbetreffende dongel toe in je Cartracker account.

Waar kan ik mijn gegevens wijzigen?

In de webapplicatie klik je onderin het menu op het gebruikersicoon. Klik vervolgens op je naam om in het scherm te komen waar je je gegevens kunt wijzigen.

Het lukt me niet om in te loggen. Wat moet ik doen?

Lukt het niet om in te loggen via de app of de website? Probeer het volgende:

  • Controleer of je het juiste e-mailadres en/of wachtwoord hebt ingevuld
  • Controleer of de capslock uitstaat
  • Vraag een nieuw wachtwoord aan

Is het alsnog niet gelukt om in te loggen? Neem dan contact op met de helpdesk via +31(0) 85 060 0053 of support@cartracker.nl.

Wat moet ik doen als ik mijn wachtwoord ben vergeten?

In het inlogscherm van zowel de website als de app kun je klikken op de knop Wachtwoord vergeten? Als je e-mailadres geregistreerd is, wordt er zo een e-mail toegestuurd waarmee je je wachtwoord kunt wijzigen.

Hoe zeg ik mijn abonnement op?

Je kunt de dongel binnen 15 dagen kostenloos terug sturen. Mail support@cartracker.nl, dan laten we weten hoe je de dongel terug kunt sturen.

Kan ik meerdere dongels aanschaffen en zien op één account?

Ja, je kunt meerdere dongels aanschaffen voor extra voertuigen en je kunt deze zien op één account. Voeg hiervoor het serienummer van de desbetreffende dongels toe in je Cartracker account.

Hoe kan ik een overzicht van mijn ritten printen?

Onder Rapportages in de webapplicatie vind je een optie om je gegevens te exporteren naar Excel. Hiermee kun je al jouw gewenste ritten opslaan en uitprinten.

Waarom staat mijn rit niet bij de Ritten?

Druk op de Refresh-knop van de app of website en wacht tot 2 minuten tot alle gegevens bijgewerkt zijn. Staat je rit er nog steeds niet bij, dan kan het zijn dat het starten en uitzetten van de motor niet gesignaleerd is. Maak nog een rit en controleer of die wel verschijnt. Neem eventueel contact op met de helpdesk via +31(0) 85 060 0053 of support@cartracker.nl.

 

ULU app
Kan ik de Cartracker app ook gebruiken zonder dongel?

De Cartracker app is ook te gebruiken zonder aanschaf van een dongel. Je kunt dan gebruik maken van Flitsmeister en van de parkeer- en navigatiefunctie. In combinatie met een Cartracker dongel kunnen wij je meer informatie geven en heb je als gebruiker dus ook meer mogelijkheden. Zo kun je ook je rijgedrag en autostatus volgen en is de app te gebruiken voor ritregistratie.

Ik heb al een navigatie-, flits- en parkeer-app. Wat is het voordeel van de Cartracker app?

Er zijn al meerdere apps in omloop die vergelijkbare mobiliteitsdiensten aanbieden. De Cartracker app is uniek in de combinatie van deze diensten in één overzichtelijke app. Ons alles-in-één platform combineert navigatie, Flitsmeister en parkeren, waardoor je niet meer hoeft te switchen tussen verschillende apps. Bovendien heeft de Cartracker app nog meer mogelijkheden wanneer deze gecombineerd wordt met de Cartracker dongel. In dat geval kan de app ook gebruikt worden voor ritregistratie en krijg je uitgebreide informatie over je rijgedrag en autostatus.

Waar kan ik de Cartracker app downloaden?

Je kunt de Cartracker app gratis downloaden voor iPhone in de App Store en voor Android in de Google Play Store.

ULU dongel
Werkt de dongel in heel Europa?

Ja, de dongel werkt in heel Europa zonder extra kosten.

Hoe weet ik of ik mobiele dekking heb?

Als de motor loopt, kun je dat controleren door te kijken naar het statuslampje. Knippert het lampje rood, dan heb je geen mobiele dekking. Knippert het lampje groen, dan ben je verbonden.

Wat gebeurt er als er geen verbinding is?

Als de GPS-verbinding niet beschikbaar is, zal de dongel de data opslaan totdat de verbinding hersteld is. In dat geval zit er mogelijk vertraging in de getoonde data op je Cartracker account.

Wat moet ik doen bij problemen met de dongel?

Is er een vermoeden dat de dongel defect is, dan kan je contact opnemen met de helpdesk via +31(0) 85 060 0053 of support@cartracker.nl.

Ik heb een auto met automatisch start/stop-technologie. Beïnvloedt dit mijn ritten?

Ritten starten als de auto wordt gestart en stoppen wanneer de motor wordt uitgezet. Als de motor binnen 5 minuten wordt herstart, worden de gegevens samengevoegd tot één rit.

Kan ik de dongel in meerdere auto’s gebruiken?

Je kunt de dongel in een andere auto plaatsen. Installeer de dongel op de gebruikelijke wijze zoals aangegeven in de handleiding. Je ziet dan een nieuwe auto in de app en op de webapplicatie. Kijk online in de gebruikshandleiding of de andere auto compatibel is.

Wat moet ik doen als ik een andere auto koop?

Plaats de dongel om te beginnen in je nieuwe auto.  Ga vervolgens naar de webapplicatie en koppel de dongel los via 'Voertuig Details'. Daarna koppel je de dongel aan je nieuwe kenteken via 'Voertuig Toevoegen'. Je ziet je nieuwe auto dan verschijnen in de webapplicatie en op de app.

Moet ik de dongel loskoppelen voordat ik de auto start met startkabels of naar de garage breng voor onderhoud?

We raden je aan om de dongel los te koppelen wanneer je startkabels gaat gebruiken om de auto te starten of wanneer je de auto wegbrengt voor een onderhoudsbeurt.

Installeren en ontkoppelen
Hoe moet ik de dongel instellen en installeren?

De dongel moet worden ingeplugd in de OBD-poort. Deze afkorting staat voor On Board Diagnostics. Dit is de plek waar de boordcomputer van de auto wordt uitgelezen. Wanneer de dongel is geplaatst, wordt automatisch de informatie die wij nodig hebben met je Catracker account gedeeld.

De plek van de OBD-poort kan per auto verschillen, maar is meestal te vinden in de buurt van het stuurkolom. De meest voorkomende plekken zijn:

  • Links van de pedalen
  • Onder het stuur
  • Rechts van de pedalen
Ik heb de dongel geïnstalleerd en hij toont mijn huidige locatie niet. Hoe kan dat?

De dongel bepaalt de locatie van je auto door middel van GPS welke pas geactiveerd wordt na de eerste rit. De nauwkeurigheid van de locatie hangt af van de nauwkeurigheid van het GPS-systeem. Dit houdt in dat het soms enkele minuten duurt voor een locatie beschikbaar is. Bovendien werkt het systeem vaak niet in garages of andere constructies. Het is ook mogelijk dat er een zwakke GPS-verbinding is op de plaats in je auto waar je de dongel geïnstalleerd hebt. In dat geval kan een verlengkabel noodzakelijk zijn, zodat je de dongel kunt verplaatsen om een betere GPS-ontvangst te krijgen.

Ik kan de dongel niet goed aansluiten of de dongel zit in de weg. Wat nu?

Het is mogelijk de dongel op een andere plek te installeren met behulp van de verlengkabel en het klittenband. Dit kan een oplossing zijn wanneer de dongel de chauffeur of de passagier in de weg zit of omdat het er gewoon niet mooi uitziet. In het geval van problemen met het bepalen van je positie, kan met de verlengkabel kan je de dongel ook ergens anders plaatsen om zo een betere GPS-ontvangst te krijgen.

Ik heb de dongel aangesloten op de OBD-poort, maar ik zie mijn auto niet als ik inlog op de Cartracker app of web. Hoe kan dat?

Volg de installatieprocedure opnieuw en let erop dat je elke stap goed afrondt. Neem eventueel contact op met de helpdesk via +31(0) 85 060 0053 of support@cartracker.nl.

Waarom is het zo moeilijk om de dongel los te koppelen van de OBD-poort?

De dongel is zo ontworpen dat het stevig vast blijft zitten in alle auto’s, zonder los te raken of uit de aansluiting te vallen. Als de aansluiting niet precies zou passen, zou de dongel los kunnen raken door de trilling, bijvoorbeeld wanneer je over een hobbelige weg rijdt.

Wat is de juiste manier om de dongel te verwijderen?

Houd de OBD-aansluiting van de auto (indien mogelijk) tegen met je hand en beweeg de dongel voorzichtig heen en weer terwijl je hem in zijn geheel uit de aansluiting trekt. Let op: de aansluiting past precies en je moet dan vaak ook even kracht zetten om de dongel eruit te trekken.

Parkeren
Hoe werkt parkeren met de Cartracker app?

Parkeren via de Cartracker app verschilt tussen gebruik van enkel de app of in combinatie met de dongel. Wanneer je de Cartracker app gebruikt, kan een parkeeractie handmatig gestart worden wanneer je je auto parkeert. Je stopt de parkeeractie in de app op het moment dat je wegrijdt.

In combinatie met de dongel weet Cartracker door middel van een GPS-verbinding wanneer jouw auto geparkeerd staat in een betaalde zone. Onze automatische parkeerfunctie kan op die manier gemakkelijk en snel de parkeeracties starten. De Cartracker app signaleert ook wanneer jij weer onderweg bent en stopt automatisch jouw parkeeractie. Zo betaal je nooit meer teveel parkeergeld!

Hoe activeer ik de parkeerfunctie?

De parkeerfunctie is voor alle gebruikers direct beschikbaar in onze app. Om te kunnen parkeren moeten wel betaalgegevens ingevoerd worden.

Wil je zakelijk parkeren, neem dan contact op met onze support afdeling. Zij activeren dan zakelijk parkeren voor jouw bedrijf en voeren de benodigde gegevens direct in. De parkeerkosten komen dan op de Cartracker factuur. Onze support afdeling is te bereiken via 0) 85 060 0053 of support@cartracker.nl.

Wil je als zzp-er de parkeerkosten privé betalen, of als bedrijf dat je medewerkers de kosten privé betalen? Dan kunnen de privé betaalgegevens direct in de app ingevoerd worden. De parkeerkosten worden dan apart gefactureerd.

Hoeveel kost parkeren met de Cartracker app?

Via de parkeerfunctie op de Cartracker app betaal je de tarieven die vastgesteld zijn door de betreffende gemeenten. Omdat je met Cartracker alleen betaalt voor de tijd dat je werkelijk geparkeerd staat, kun je wel geld besparen op je parkeerkosten. Je hoeft niet meer vooraf in te schatten hoe lang je geparkeerd staat, waardoor je nooit teveel parkeergeld betaalt. Daarnaast laat de app je de goedkoopste parkeerzones in de buurt zien en navigeert je zo naar de goedkoopste parkeerplaats bij je eindbestemming. Dit kan tot wel 25% in je parkeerkosten schelen!

Voor zakelijke parkeeracties betaal je geen transactiekosten. Voor privé parkeerkosten vragen wij €0,30 transactiekosten per parkeeractie.

Hoe weet ik of een parkeeractie nog doorloopt?

Wanneer een parkeeractie gestart is, verschijnt er in de app een stop-button in plaats van de start-button. Ook kun je in de app de timer zien lopen zolang je parkeeractie aan de gang is.

Ik heb een parkeeractie gestart via de app maar ik heb nu geen internetbereik. Hoe kan ik mijn parkeeractie nu stoppen?

Je kunt in dat geval contact opnemen met de Cartracker helpdesk via +31(0) 85 060 0053 of support@cartracker.nl.

Mijn parkeeractie wordt niet afgemeld via de app als ik wegrijd, hoe kan dit?

Het is mogelijk dat er bij het wegrijden geen verbinding was of dat er bug in het systeem zit. Zet in dat geval de parkeeractie handmatig uit. Als dit vaker gebeurt, neem dan contact op met de helpdesk via +31(0) 85 060 0053 of support@cartracker.nl.

Ik heb een parkeerboete ontvangen, terwijl ik wel was aangemeld bij Cartracker. Wat nu?

Je kunt in de Cartracker app een overzicht vinden van je parkeerhistorie. Controleer hier of je op het tijdstip van de parkeerboete was aangemeld bij Cartracker. Controleer ook of het zonenummer en het kenteken overeenkomt met de boete.

Als je kenteken en zonenummer kloppen, heb je waarschijnlijk onterecht een parkeerboete gekregen. Je kunt hiervoor bezwaar indienen bij de desbetreffende gemeente. Wij raden aan een screenshot als bewijs mee te sturen van de parkeerhistorie uit de Cartracker app.

Cartracker kan helaas niet bemiddelen tussen de gebruiker en de instantie. Twijfel je of de parkeerfunctie inderdaad geactiveerd stond? Neem dan contact op met de helpdesk via +31(0) 85 060 0053 of support@cartracker.nl. Wij kunnen via de locatie van de dongel controleren waar de auto geparkeerd heeft gestaan.

Kan ik met de Cartracker app in alle steden in Nederland parkeren?

Je kunt parkeren in alle steden die aangesloten zijn bij het Nationaal Parkeer Register.

Kan ik ook een dagkaart kiezen met Cartracker?

Cartracker gebruikt de tarieven die gelden voor de betreffende gemeente of zone. Wanneer een dagkaart voordeliger is dan het betalen van losse uren, zal ons systeem automatisch het goedkoopste tarief berekenen.

Deze berekening zal plaatsvinden bij het afmelden van de parkeeractie en alleen indien er in de betreffende zone een dagkaart beschikbaar is. Je hoeft zelf dus geen keuze te maken voor een uur- of dagtarief.

Ontvang ik altijd een pushnotificatie bij het starten of beëindigen van een parkeeractie?

Je kunt een parkeeractie starten via de app, dus je ziet gelijk of de parkeerfunctie geactiveerd staat. Wij stoppen de parkeeractie automatisch wanneer je weer wegrijdt. Hier krijg je direct een pushnotificatie van op je smartphone.

Hoe ziet de parkeerwachter dat ik betaald heb met Cartracker?

De parkeerwachter controleert aan de hand van het kenteken of de geparkeerde auto parkeergeld betaalt via een app. Het kenteken wordt ingevoerd in de handterminal of automatisch uitgelezen via een terminal op een bus, waarmee gecheckt kan worden of er een parkeeractie is gestart.

Kan ik ook parkeren in een garage met Cartracker?

Helaas is het nog niet mogelijk om Cartracker te gebruiken wanneer je in een garage parkeert.

Privacy
Hoe zit het met mijn privacy?

In April 2016 heeft ULU B.V. het keurmerkcertificaat ritregistratiesystemen behaald, waar de Gedragscode Privacy RRS onderdeel van is. In deze gedragscode staan de belangrijkste bepalingen met betrekking tot toepasselijke wet- en regelgeving op het gebied van privacy. Zo ben je ervan verzekerd dat ook de privacy binnen de rittenregistratie voldoet aan de gestelde normen. Voor de Ondernemingsraad binnen de organisatie is dit een extra zekerheid ter instemming voor de introductie van een rittenregistratiesysteem.

Deze gedragscode is van toepassing op natuurlijke en rechtspersonen die gebruik maken van een door de “Stichting Keurmerk RitRegistratieSystemen” gecertificeerd digitaal rittenregistratiesyteem. Deze gedragscode richt zich zowel tot natuurlijke en/of rechtspersonen die, hetzij als werkgever of zelfstandige, hetzij als werknemer, gebruik maken van een digitaal ritregistratiesysteem.

Deze Gedragscode bestaat uit de volgende onderwerpen:

  • Rolbeschrijvingen
  • Principes gegevensverwerking
  • Inzage en correctie
  • Informatieplicht
  • Leverancier
  • Beveiliging
  • Voldoen aan wettelijke verplichtingen
  • Beroepscommissie
  • Overige onderwerpen

Download hier de Gedragscode Privacy RRS

Wat gebeurt er met de gegevens die jullie verzamelen over mijn auto?

Cartracker verzamelt gegevens die noodzakelijk zijn voor het functioneren van de dienst. Dit is informatie afkomstig uit je voertuig, inclusief locatie-gebaseerde informatie, voertuig(technische) informatie en gegevens over rijgedrag. We gebruiken deze gegevens voor:

  • Het aanbieden van mobiliteitsdiensten via je de app en de webapplicatie.
  • Het verbeteren en verder ontwikkelen van de services.
Wat gebeurt er met mijn gegevens?

Persoonlijke gegevens en de ontvangen data van gebruikers worden zorgvuldig behandeld; zie hiervoor de algemene voorwaarden.

Cartracker houdt zich aan de Wet Bescherming Persoonsgegevens die de verantwoordelijke is voor de gegevensverwerking. In overeenstemming met genoemde wet is de verwerking aangemeld bij de toezichthouder, het College Bescherming Persoonsgegevens.

Stel een vraag
Close