Chat with us, powered by LiveChat

Nieuws

Rijgedrag - Bochtenwerk

Published 14/05/2020

Ben jij een echte corner rocker, of ga je er als een slak doorheen? Iedereen neemt een bocht anders. Om een bocht goed te kunnen nemen is het van belang dat je ver vooruit kunt kijken. Hoe verder je de bocht door kunt kijken, des te beter je kunt inschatten met welke snelheid je de bocht gecontroleerd kunt nemen. Een bocht gecontroleerd nemen is fijn voor jezelf & fijn voor je voertuig.

Waarom geeft Cartracker feedback over je rijgedrag?
Na elke gemaakte rit geeft Cartracker feedback over je rijgedrag. Deze feedback krijg je in de vorm van een score tussen 0 en 100. De score is gebaseerd op een combinatie van snelheid, stationair draaien, remmen, optrekken en bochtenwerk. Op deze manier wordt inzichtelijk hoe je presteert tijdens de ritten en zo weet jij waar je verbeterpunten liggen. Hoe hoger je score, des te meer bespaar jij op brandstofkosten en onderhoud! #win-win

Hoe bepaald Cartracker je cornering-score?
Een onderdeel van je score is bochtenwerk. Maar hoe bepaalt Cartracker die bochtenscore nu eigenlijk?
Als je kijkt naar de ritdetails in Cartracker, dan zie je de volledige rit geanalyseerd met parameters en waarden. Zo meten we de snelheid in km/u, het stationair toerental in RPM en verplaatsingen in m/s2. M/s2 is de meest nauwkeurige eenheid om op natuurkundige wijze de verplaatsing vanaf een bepaald punt aan te duiden. Een verandering in m/s2 kan betekenen dat er wordt geaccelereerd, dat er wordt geremd of dat er een bocht wordt gemaakt. Een extreme verandering in m/s2 duidt dus op overmatig optrekken, op hard remmen, of op het nemen van een scherpe bocht. Om onderscheid te kunnen maken tussen accelereren, remmen of het maken van een bocht, meten we niet alleen m/s2 maar ook de bewegingsrichting. De bochtenscore is gebaseerd op het aantal sterke bochtengebeurtenissen die tijdens de rit worden gedetecteerd. Deze gebeurtenissen worden gedetecteerd door middel van een gyroscoop in het device van Cartracker. Een gyroscoop is een meetapparaat voor het meten van de mate van kantelen en de hoeksnelheid.

Je kunt dit vergelijken met een glas water. Als je het glas kantelt dan komt het water dichter tegen de rand van het glas. Ditzelfde principe doet zich voor als je een bocht maakt met een voertuig. In extreme variant gebeurt dit als je bijvoorbeeld met twee banden op de stoep geparkeerd staat, of als je over het verhoogde middengedeelte van een rotonde rijdt. Kortom, je hebt dus zelf invloed op deze parameter.

Ingewikkeld verhaal, wat kan ik hier als bestuurder mee?
Wat kan ik als bestuurder nu met deze feedback over mijn bochtengedrag? Als bestuurder kun je ervoor zorgen dat je bochtenscore zo hoog mogelijk is. Dit bereik je door bochten netjes te nemen. Maar hoe neem je nu eigenlijk netjes een bocht?

Vóór de bocht
Voor je een bocht neemt kijk je eerst goed de bocht in. Kijk ver vooruit naar het punt waar je naartoe gaat. Zorg dat je de bocht met gematigde snelheid ingaat. Zo voorkom je dat je in de bocht moet remmen. Een bijkomend voordeel is dat je bij een lagere snelheid minder hard aan het stuur hoeft te draaien. Bovendien heb je in de bocht minder grip op het wegdek. Je nadert nu de bocht, dit is het moment om in te schatten hoe scherp de bocht is. Bepaal welke weg je wilt afleggen.

In de bocht
Zorg ervoor dat je goed kijkt in de richting van de weg die je wilt afleggen. Kijk vervolgens naar het punt waarop je de bocht daadwerkelijk gaat inzetten, en net voordat je instuurt, kijk je weer naar waar je naartoe wilt gaan. Zo zorg je ervoor dat je je bewust bent van de situatie en dat je kunt reageren op eventuele veranderingen van medeweggebruikers. Je kunt beter wat langzamer de bocht door dan te snel. Hierdoor zorg je ervoor dat je de situatie veilig houdt en zo heb je extra tijd om te reageren op veranderingen in het verkeer. Bovendien slijten je banden en remmen minder hard omdat je minder wrijving hebt.

Na de bocht
Belangrijk is dat je pas gas geeft wanneer de voorwielen weer recht staan. De mate waarmee je versnelt moet in verhouding staan tot de hoek van de bocht. Bij een flauwe bocht kun je gemakkelijker harder optrekken dan bij een scherpe bocht. Let bij het verlaten van de bocht goed op medeweggebruikers. Vervolg je weg.

Tips van Cartracker, doe er je voordeel mee!

Vragen over rijgedrag of een van onze andere oplossingen? Neem contact met ons op!

Overig nieuws

De voordelen van onze Dashcam integratie

Een dashcam die meldingen verstuurt zodat jij alleen beelden hoeft te kijken die relevant zijn? Goed nieuws, wij hebben hem!

...
Lees het hele bericht>
Alles over onze Dongel

Wat zijn de mogelijkheden met een Dongel? Hoe werkt een Dongel precies? Wat zijn de voordelen van een Dongel ten opzichte van een Blackbox? Je l...

Lees het hele bericht>
Verleng de levensduur van voertuigen met tijdig onderhoud en diagnose

Hoewel het verlengen van de onderhoudsinterval een goed idee lijkt om kosten te besparen, kan dit ook kostbare gevolgen hebben. Het overslaan va...

Lees het hele bericht>
Stel een vraag